The action of different players on the market inevitably leads to competition between them. However, in order to ensure its proper functioning, certain restrictions on the freedom of action of entrepreneurs must be introduced, both in their interest and in the interest of consumers. The increase in advertising activity aims to maintain or increase the markets for goods and services. Under Polish law, combating unfair advertising is governed by, inter alia, the Law of 16 April 1993 - The Suppression of Unfair Competition Act.The definition of advertising is included in many legal acts, like Broadcasting Act of 29 December 1992, The Law of 26 October 1982 on upbringing in sobriety and counteracting alcoholism, Law of 9 November 1995 on health protection against the effects of tobacco and tobacco use and Act of 6 July 2001 - Pharmaceutical Law. Thus, polish legislation does not contain a uniform definition. The definition of advertising in the given legislation is interpreted in accordance with the application of a specific legal act.It is also important to distinguish between advertising and commercial information as they are not identical. Commercial information is objective information about a product, service, or business. It consists of honest messages addressed to customers, is intended to familiarize with all the data offered goods without the use of advertising tricks.In accordance with article 16 of the act of Suppression of Unfair Competition, the act of unfair competition in the field of advertising are in particular: advertising contrary to law, contrary to good morals and abusive to human dignity, misleading advertising, advertising burdensome, pointless, hidden and comparative advertising.Legal acts relating to advertising often contain general clauses, unspecified phrases that are prone to change such as good habits. It is therefore not possible to exhaustively name and settle any signs of dishonesty. The classification of a given advertising activity as unfair will, therefore, be linked to the recipe and the interpretation of the blurred word in relation to the concrete action. This allow to look at the advertising activity of the trader individually and to consider it individually.
Zakazana i nieuczciwa reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji.Dynamiczny rozwój konkurencji na rynku wymaga ingerencji ustawodawcy w sferę swobody działalności przedsiębiorców. Pojawienie się zabezpieczeń odgórnych, regulowanych ustawowo ma na celu zarówno ochronę podmiotów gospodarczych jak i interesów konsumentów.Sukces w sferze gospodarczej, objawiający się zwiększeniem rynku zbytu dla oferowanych towarów i usług, jest w dużej mierze zależny od stopnia komunikacji z klientami. Pozyskaniu i utrzymaniu klientów sprzyja reklama. Próżno szukać jednej uniwersalnej definicji reklamy, która odpowiadałaby wszelkim związanym z nią kwestią. Ustawodawstwo polskie nie zawiera jej jednolitej definicji. Określenie reklamy w danych przepisach poddawane jest interpretacji zgodnej ze stosowaniem konkretnego aktu prawnego. Próby sformułowania rozumienia reklamy zostały podjęte m.in. w ustawie o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r., ustawie z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawie z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, w ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. Prawo farmaceutyczne, a także na gruncie orzecznictwa oraz doktryny. Istotne jest natomiast rozróżnienie reklamy pomiędzy informacją handlową. Reklama niewątpliwie zawiera informacje wartościujące dany produkt, zachęcając przez to do jego nabycia. Informacje zawarte w reklamie nie są danymi które stanowią niezbędny element do zawarcia umowy, jak to ma miejsce w obiektywnej informacji handlowej. Głównym obszarem zainteresowania niniejszej pracy są stypizowane czyny nieuczciwej konkurencji, zgodnie z art. 16. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w szczególności: reklama sprzeczna z prawem, z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka, wprowadzająca klienta w błąd, a także reklama nierzeczowa, uciążliwa, ukryta oraz porównawcza. Zakwalifikowanie danej reklamy jako czynu nieuczciwej konkurencji nie jest proste. Przy ocenie naruszenia przepisów należy wziąć pod uwagę nie tylko wyraźnie nazwane powyżej czyny w zakresie reklamy, oraz rozwinięcie ich naruszenia w kolejnych ustępach i punktach ustawy, ale także rozważenie każdego przypadku pod względem sprzeczności z prawem lub dobrymi obyczajami przy jednoczesnym zagrożeniu lub naruszeniu interesu innego przedsiębiorcy lub klienta. Dodatkowo więc odnieść się należy do klauzul generalnych, które są podatne na zmiany. Nie jest zatem możliwe wyczerpujące nazwanie i uregulowanie wszelkich oznak nieuczciwości. Zaszeregowanie danego działania reklamowego jako nieuczciwego wiąże się ze zwróceniem uwagi na przepis i dokonaniem interpretacji słowa nieostrego w związku z konkretnym działaniem. Pozwala to na każdorazowe przyjrzenie się działaniu reklamowemu przedsiębiorcy jako osobnemu i rozpatrzeniu go w indywidualny sposób.