Tytuł pozycji:
Difficult situations in the experience of students in field of obstetrics graduate studies.
Zawód położnej jest bardzo trudny. Głównie z uwagi na obfitość sytuacji określanych mianem trudnych, wywołujących stres zarówno wśród personelu jak i u pacjentów. Jednak to właśnie od położnej wymaga się, aby na tym stresem zapanować, wspomóc pacjenta. Celem niniejszej pracy była analiza sytuacji trudnych dla studentów kierunku Położnictwo podczas opieki nad pacjentem w czasie realizacji zajęć klinicznych oraz praktyk na studiach drugiego stopnia. Założony cel został osiągnięty poprzez analizę literatury przedmiotu oraz badań własnych. W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, techniką ankiety i narzędziem w postaci kwestionariusza ankiety. Wyniki badań własnych wskazują, że najczęściej występującymi sytuacjami trudnymi są: poronienie, zdiagnozowanie u pacjenta nowotworu, porzucenie dziecka przez matkę. Emocje, które zwykle towarzyszą studentom w sytuacjach trudnych podczas zajęć klinicznych to; żal. gniew, bezsilność, strach, współczucie, drżenie rąk, pocenie się. Najczęściej wykorzystywanymi sposobami zaradczymi podejmowanymi przez badanych studentów jest rozmowa z osobą bliską, uprawianie sportu, wyciszenie się.
The profession of midwife is very difficult. Mainly due to the abundance of difficult, stressful situations both among staff and patients.However, the midwife herself is required to control that stress and support the patient). The aim of this dissertation was to analyze the difficult situation for the students in field of obstetrics graduate studies during patient care, clinical activities and practice during graduate studies. The goal was achieved by analyzing the source literature and own research. The study used the method of diagnostic survey, questionnaire technique and inquiry form tool. The results of our own research indicate that the most common difficult situations are: miscarriage, diagnosing patient’s cancer, abandoning a child by a mother. The emotions that usually attend the students in difficult situations during clinical practice are: regret, anger, helplessness, fear, compassion, shivering hands, sweating. Most commonly used remedial actions taken by the examined students are conversation with a close person, practicing sports and quieting.