Tytuł pozycji:
Talking to a child in a difficult situation in the context of communicative competence of parents and teachers on the example of Primary School No. 8 in Tarnow and Primary School No. 107 in Krakow
The aim of my work "Talking to a child in a difficult situation in the context of communicative competence of parents and teachers on the example of Primary School No. 8 in Tarnow and Primary School No. 107 in Krakow" was a discussion of communication skills of parents and teachers in conversation with a child in difficult situation and learning about evaluation of respondents expertise of their own competence. The subject of this paper deals with communicative competence, which plays an important role in the process of interpersonal communication, especially in adult contacts with children. With their developed communication skills, people have the opportunity to build satisfying relationships and work out the strategie of handling in different social situations. In contact with children and young people, these competences determine the quality of relationships with their apprentice, and of the possibilities of their development, not only social. In the theoretical part, the basic issues related to interpersonal communication, especially the communication between the child and the parents and the relationship between the student and the teacher, were discussed. In addition, my work were presented developed the basic principles of talking to a child in a difficult situation. In the empirical part the methodology of my research was discussed and I presented and analyzed the results of research of parents and teachers of primary school education from Tarnow and Cracow primary schools according to the above aim.
Celem mojej pracy „Rozmowa z dzieckiem w sytuacji trudnej w kontekście kompetencji komunikacyjnych rodziców i nauczycieli na przykładzie Szkoły Podstawowej Nr 8 w Tarnowie oraz Szkoły Podstawowej nr 107 w Krakowie” było poruszenie problematyki kompetencji komunikacyjnych rodziców i nauczycieli w rozmowie z dzieckiem w sytuacji trudnej oraz poznanie oceny respondentów własnych kompetencji. Tematyka niniejszej pracy dotyczy kompetencji komunikacyjnych, które odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji międzyludzkiej, szczególnie w kontaktach dorosłych z dziećmi. Dzięki rozwiniętym kompetencjom komunikacyjnym ludzie mają możliwość budowania satysfakcjonujących relacji oraz wypracowania strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. W kontakcie z dziećmi i młodzieżą kompetencje te decydują o jakości relacji z podopiecznymi, a ta z kolei o możliwościach ich rozwoju, nie tylko społecznego. W części teoretycznej zostały poruszone podstawowe kwestie dotyczące komunikacji interpersonalnej, szczególnie komunikacji dziecka z rodzicami oraz relacji ucznia i nauczyciela. Ponadto w mojej pracy przedstawione zostały podstawowe zasady przeprowadzania rozmowy z dzieckiem w sytuacji trudnej. W części empirycznej została omówiona metodologia moich badań oraz zaprezentowałam i przeanalizowałam wyniki badań rodziców i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ze szkoły podstawowej z Tarnowa i Krakowa zgodnie z przedstawionym powyżej celem.