Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Families with autistic child - function in society

Tytuł:
Families with autistic child - function in society
Rodziny z dzieckiem autystycznym - funkcjonowanie w społeczeństwie
Autorzy:
Pawlikowska, Julia
Słowa kluczowe:
autism, family, disability, social exclusion
autyzm, rodzina, niepełnosprawność, wykluczenie społeczne
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nowadays autism is one of the most serious and common development disorders. The purpose of my work is to show how families with autistic children function in society. I am trying to explain that autism influences not only the affected individual, but also other people involved in his/her life. Therefore, I would like to refer to the role of family in Interactionism, and Goffman's dramaturgical theory. Autism influences a number of life aspects, and can determine capabilities and constraints of the affected person. Moreover, in my research, I am investigating issues of social inclusion and exclusion. I am also considering issues of expert knowledge and a gender dimension of care for children with special needs. The methodology used in my research included in-depth interviews, as well as observations in accordance with the Grounded Theory.

Autyzm uznawany jest współcześnie za jedno z najpoważniejszych i najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych. Celem mojej pracy było przedstawienie, jak funkcjonują w społeczeństwie rodziny z dzieckiem cierpiącym na takie zaburzenie. Staram się wykazać, że autyzm to doświadczenie nie tylko osoby nim dotkniętej, ale także jej najbliższych i otoczenia, w którym żyje dlatego poruszyłam tematykę rodziny w ujęciu interakcyjnym i teorii dramaturgicznej Goffmana. Choroba dziecka wpływa bowiem na wiele obszarów życia rodziny determinując zakres możliwości i ograniczeń. Dlatego na potrzeby pracy omówiłam zagadnienia inkluzji i ekskluzji społecznej. Poruszyłam również problematykę wiedzy eksperckiej oraz genderowy wymiar opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym. W badaniach korzystam z technik badań jakościowych - wywiadów swobodnych ukierunkowanych i obserwacji uczestniczącej biernej - zgodnie z założeniami teorii ugruntowanej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies