Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Świat książki w Krakowie przełomu XIX i XX wieku w świetle ogłoszeń w „Kalendarzu Krakowskim Józefa Czecha”

Tytuł:
Świat książki w Krakowie przełomu XIX i XX wieku w świetle ogłoszeń w „Kalendarzu Krakowskim Józefa Czecha”
The Krakow world of books in the light of announcements from the Józefs Czech Cracow Calendar at the turn of the 19th and 20th centuries.
Autorzy:
Kwapisz, Sebastian
Słowa kluczowe:
advertising, Czech Józef, Józef's Czech Cracow Calendar, Cracow-culture of the book, 19th and 20th century.
Czech Józef, Kalendarz Krakowski Józefa Czecha, reklama, Kraków-kultura książki, XIX-XX wiek.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest przedstawienie krakowskiego świata książki na podstawie ogłoszeń zawartych w Kalendarzu Krakowskim Józefa Czecha na przełomie XIX i XX wieku. Na początku przedstawiono historię i rozwój Kalendarza Krakowskiego oraz sylwetkę jego twórcy. Następnie podjęto się ukazania reklam prasowych, jako wartościowego źródła do badań nad dziejami książki, wraz z analizą ilościową ogłoszeń zamieszczonych w Kalendarzu Krakowskim. W głównej części pracy analizie jakościowej poddane zostały przede wszystkim roczniki wychodzące w latach 1868-1917, kiedy regularnie zamieszczane były reklamy. W tym celu wyodrębniono z ogółu ogłoszeń tylko te, związane z szeroko rozumianym światem książki. Na ich podstawie przedstawiono, jakie branże reklamowały się w Kalendarzu Krakowskim oraz w jaki sposób to czyniły. Ponadto w pracy przybliżono także asortyment danych firm i świadczone przez nich usługi, możliwe także było ustalenie lokalizacji siedzib reklamujących się firm. Zamieszczone w Kalendarzu Krakowskim ogłoszenia pomogły także określić, jakie były ówczesne zainteresowania czytelnicze mieszkańców Krakowa.

The aim of the work is to present the Cracow's world of books based on the announcements contained in the Józef's Czech Cracow Calendar at the turn of the 19th and 20th centuries. Firstly, shown the history and development of the Cracow Calendar and the figure of its founder. Next, tried to present advertisements as a valuable source for research into the history of the book, along with a quantitative analysis of the announcements contained in the Cracow Calendar. In the main part of the work, the qualitative analysis was primarily concerned with the yearbooks dating back to 1868-1917, when announcements were regularly published. For this purpose, only those related to the world of books are distinguished from the general public. Based on them, thie author tried to show, which industries were advertised in the Cracow Calendar and how did they do it. In addition, in the thesis tried also to reveal an assortment and services of companies, and it was also possible to set the location of the company's premises. The announcements published in the Cracow Calendar also helped to determine what were the reading interests of the inhabitants of Cracow at the time.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies