Tytuł pozycji:
WYPALENIE ZAWODOWE I METODY ZMAGANIA SIĘ ZE STRESEM U NAUCZYCIELI SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH I ŚREDNICH
At their everyday work at school, teachers experience pressure which in the long term effects professional burnout. It is not only work with students, but also the need to constantly update and advance professional skills and competences that puts teachers under stress. Professional burnout comprises three subsequently emerging levels: emotional exhaustion, reduced personal accomplishment and depersonalisation. Through anonymous questionnaires, the author of the thesis examined stress management strategies applied by teachers from high and junior high schools, and comparativeness of the stages of professional burnout at these groups. The study concluded that the teachers use various stress management strategies, and that their stages of professional burnout were different.
Nauczyciele każdego dnia w szkole wystawiani są na stres, który długotrwale doświadczany prowadzi do wypalenia zawodowego. Nie tylko praca z uczniami, ale także konieczność ciągłego rozwoju poprzez podnoszenie swoich kwalifikacji i kompetencji wzmaga stres w nauczycielach. Wypalenie zawodowe składa się z trzech wymiarów następujących kolejno po sobie: wyczerpanie emocjonalne, obniżone poczucie wartości i depersonalizacja. W niniejszej pracy za pomocą anonimowych ankiet badano jakie strategie zmagania się ze stresem stosują nauczyciele szkół średnich i gimnazjum oraz czy istnieją różnice w poziomie wypalenia zawodowego między tymi dwoma grupami nauczycieli. Wykazano, że nauczyciele szkół gimnazjalnych i średnich stosują różne strategie zmagania się ze stresem, oraz, że istnieją różnice w poziomie wypalenia zawodowego między nimi.