W swej pracy autor podejmuje problematykę szeroko pojętych porządków normatywnych funkcjonujących w związku z grami wideo typu massive multiplayer online (MMO), skupiającymi w jednej rozgrywce dużą liczbę graczy i pozostawiającymi im szeroką swobodę działania. Światy opisywanych gier stanowią przestrzeń, w której możliwe jest podejmowanie przez ich uczestników szeregu działań nie ograniczających się tylko do jednego rodzaju aktywności. Obok walki, mogą oni budować, handlować, czy nawiązywać nowe znajomości. Niektóre ze światów osiągają tak daleko idące skomplikowanie, że możliwe jest ich wykorzystanie w badaniu prawa w rozmaitych jego aspektach.Praca zajmuje się najpierw ogólną tematyką gier wideo, z wyszczególnieniem gier role playing (RPG), które były podstawą do ukształtowania gatunku MMORPG, opierając założenia rozgrywki na zapewnieniu graczowi jak największej wolności tak w tworzeniu postaci jak i w podejmowaniu konkretnych działań w świecie gry. Kolejnym zagadnieniem rozwiniętym w pracy jest refleksja nad stosunkiem świata rzeczywistego (zewnętrznego) do świata gry (świata wewnętrznego). Na płaszczyźnie socjologicznej wskazane są zatarte granice między nimi przejawiające się w tym, że gracze często zaczynają funkcjonować w obu rzeczywistościach z podobnym zaangażowaniem. Na płaszczyźnie prawnej ukazana zostaje relacja między poszczególnymi porządkami regulującymi zachowanie graczy oraz kierowanych przez nich awatarów.Na poziomie prawa powszechnie obowiązującego analizie pod kątem prawa cywilnego i autorskiego zostaje poddana kwestia własności in-game items i ich odrębności od świata gry, a także problem ochrony awatarów. Następnie następuje analiza umów licencyjnych ze wskazaniem na te konstytuujące światy zamknięte oraz otwarte.Przejście na porządek świata wewnętrznego następuje poprzez przedstawienie postulatu wykorzystania gier do badania prawa. Zarówno w sferze jego wprowadzania do funkcjonującego porządku, ale również na płaszczyźnie filozoficznoprawnej.Za podstawę do analizy prawa w grach MMO posłuży produkcja Eve Online, której rozgrywka opiera się na symulacji pilota statku kosmicznego. Pozwalając na rozgrywkę dziesiątków tysięcy osób w jednym momencie, posiadając skomplikowany system ekonomiczny tworzony w praktyce przez samych graczy oraz społeczność składającą się z osób o średnim wieku 31 lat, stanowi ona użyteczny obiekt badawczy dla przeprowadzania analizy prawnej.Prezentacja gry posłuży do analizy w jej świetle porządków normatywnych tworzonych przez graczy wewnątrz świata gry. Rozpocznie się ona od przedstawienia poglądów na ten temat samych graczy, prezentujących rozmaite funkcjonujące w grze korporacje oraz podejścia do rozgrywki. Po wprowadzeniu mozaiki światopoglądowej występującej w społeczności graczy, poruszony zostanie ostatni problem pracy - analiza systemów reguł w Eve Online w świetle ewolucyjnej filozofii prawa Wojciecha Załuskiego.Przeprowadzone rozważania skłaniają do wniosku, że rzeczywistość Eve Online jest wiarygodnym i przydatnym narzędziem do prowadzenia analiz teoretycznoprawnych. Pozwala w pewnej mierze weryfikować istniejące koncepcje, poprzez różnice i podobieństwa, jakie dzieli ze światem zewnętrznym, gdyż takie porównanie umożliwia odróżnienie tego, co związane jest z ludzką naturą, a co ze środowiskiem, w którym człowiek funkcjonuje.
In his dissertation autor bears with a problem of normative orders in general, functioning in spite of massive multiplayer online games (MMO), where many players join in one game, who have wide freedom of action. Worlds of mentioned games found a space in which it is possible to undertake variety of different actions. Besides of fighting, they can build, trade or make friends. Some of the worlds achieve complexity so great, it is possible to use them in analyzing law in its various aspects.First general data about video games is presented, especially role playing games (RPG), which where a base for creating MMORPG genre, founding their gameplay on supplying the player with freedom as wide as possibly in creating the character as well as making actions in-game. Next problem expanded in the dissertation is reflection about relation between real world (outside world) to the game world (inside world). On the sociological plane blurred borders between them are pointed. On the legal plane relation between different orders regulating players’ and their avatars’ behavior is shown.On the level of statutory law, in terms of civil law and intellectual property law, issue of in-game items property and their diversity from the outside world will be analyzed, as well as problem of avatars protection. Next, analysis of End User License Agreements will proceed, especially in terms of creating open and closed worlds.Transition to inside world order takes place through presenting postulate of using games to examine law. In area of its introducing to existing order, but also on the legal philosophy plane.As basis to analyze law in MMO games, Eve Online will be used, which gameplay is a simulation of spacecraft pilot. Enabling tens of thousands of players to play at the same time, it includes economic system created in practice only by the players themselves and the community consisting of people whose average age is 31, making it a study subject for legal philosophy.Presentation of the game serves the purpose of studying normative orders created by the players inside of the game world. It will begin by presenting views of the gamers themselves on this topic, who represent various functioning corporations in-game and attitudes towards to the gameplay. After introducing a mosaic of outlooks existing in gamers’ society, the last problem of the dissertation will be presented – analysis of rule systems I nEve Online in the light of evolutional legal philosophy of Wojciech Załuski.Carried out considerations lead to a conclusion, that the realiy of Eve Online is reliable and useful tool to conducting analysis of legal theory. It allows to some extent verifying existing concepts, through differences and similarities, which it shares with the outside world, as such comparison makes it possible to differ that is connected with human nature and with the environment, in which a man functions.