Tytuł pozycji:
Tourism product management. Potential cracovian Trail of Wooden Architecture Route (case analysis)
Głównym celem pracy było przeprowadzenie analizy studium przypadku zarządzania Małopolskim Szlakiem Architektury Drewnianej (SAD), które uzupełnione zostało o audyt Trasy krakowskiej. Tak kompleksowe ujęcie, dzięki zastosowanej metodzie bonitacji punktowej, pozwoliło na właściwe określenie poziomu posiadanego potencjału turystycznego badanej trasy oraz sformułowanie rekomendacji w zakresie zarządzania szlakiem kulturowym, na przykładzie SAD. Rozważania w niniejszej pracy rozpoczęto od zdefiniowania pojęcia turystyki kulturowej oraz wskazania płaszczyzn na jakie wpływa w rozwoju społeczno-gospodarczym regionu. Omówiono zagadnienie produktu turystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem jednego rodzaju, jakim jest szlak oraz wskazano na znaczenie jakości i marki w kontekście turystyki kulturowej. Następnie uwaga została skupiona na szlakach kulturowych, ich zdefiniowaniu oraz przeanalizowaniu procesu zarządzania nimi. Specyfikę zarządzania szlakami kulturowymi oparto na czterech klasycznych funkcjach tego działania – planowaniu, organizowaniu, monitorowaniu oraz kontrolowaniu. Ponadto dokonano opisu wpływu szlaku kulturowego na rozwój regionu. Prezentację SAD przeprowadzono według etapów jego rozwoju, od zapoczątkowania idei tego Szlaku do rozwoju w formie produktu turystycznego. Praca zawiera także szczegółowe wyniki przeprowadzonego audytu Trasy krakowskiej metodą tajemniczego turysty.
The main aim of the thesis was to conduct a case study analysis of the management of the Małopolska Wooden Architecture Route (SAD), which was supplemented by the audit of the cracovian Trail. Such a comprehensive approach, using the method of point boning allowed to determinate the level of touristic potential in study trail and to formulate recommendations for the management of the cultural route, on the example of the SAD. The considerations in this thesis have been started with the definition of cultural tourism and the extent to which it influences in socio-economic development of the region. The issue of the tourism product is discussed, with particular emphasis on one type of route and the importance of quality and branding in the context of cultural tourism. Then attention was focused on the cultural routes, their definition and the management process. The specificity of managing cultural routes is based on the four classic functions of this action – planning, organizing, monitoring and controlling. In addition, a description influence of the cultural route on the development of the region was made. The SAD presentation was carried out according to the stages of its development, from the inception of the idea of this Route to development in the form of a tourist product. The thesis also includes the detailed results of conducted audit of the cracovian Trail using the mysterious tourist method.