Tytuł pozycji:
Street art transformations in the era of cognitive capitalism.
- Tytuł:
-
Street art transformations in the era of cognitive capitalism.
Przeobrażenia street artu w dobie kapitalizmu kognitywnego.
- Autorzy:
-
Jakus, Patrycja
- Słowa kluczowe:
-
street art, graffiti, kapitalizm kognitywny, sfera publiczna, miasto, kultura popularna, sztuka publiczna, sztuka w miejscu publicznym
street art, graffiti, cognitive capitalism, public sphere, city, popular culture, public art, art in a public place
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca ukazuje przemiany jakie zaszły w obrębie street artu w wyniku zmian gospodarczych i społecznych ostatnich lat. Wprowadzeniem do szerszego spojrzenia na sztukę ulicy w warunkach kapitalizmu kognitywnego jest analiza przekształceń sfery publicznej, związanej z jej funkcjonowaniem w przestrzeni miejskiej. Wychodząc od próby wskazania miejsca sztuki we współczesnych miastach i społeczeństwach, wyznaczona została terminologia użyteczna przy charakterystyce street artu. W dalszej części pracy pojęcia sztuki publicznej, sztuki w przestrzeni publicznej, kultury masowej i kultury popularnej, zostały włączone do szerszej analizy zjawiska kapitalizmu kognitywnego, opartego na akumulacji wiedzy i kreatywności Zwracając uwagę na efekt połączenia sfer kultury i ekonomii, który miał wpływ na sztukę ulicy, został dokonany przegląd różnorodnych sposobów definiowania street artu oraz technik włączanych w jego obręb. Zamieszczony w pracy zarys historii sztuki ulicy znajduje rozwinięcie w części poświęconej współczesnym tendencjom. Ukazane zostały zjawiska festiwalizacji street artu, jego funkcjonowanie jako narzędzie promocji, a także na rynku sztuki oraz w internecie. Podkreślono zmieniająca się rolę sztuki ulicy jako strony biorącej udział w walce o dostęp do przestrzeni publicznej, ze względu na przejmowanie jej przez władze miasta i korporacje do swoich celów oraz na wzrost znaczenia jej występowania w internecie. Funkcjonuje on obecnie głównie jako wirtualna treść krążąca między producentami a konsumentami, którzy poprzez „używanie jej” stają się współproducentami. Kontestacyjny rodowód street artu wykorzystywany jest jako strategia promocji miast, produktów i stylów życia, jednocześnie zmieniając go w narzędzie dystynkcji społecznej. Dzięki złożonym analizom możliwe było wskazanie miejsca street artu w złożonych procesach zachodzących we współczesnych społeczeństwach, zwłaszcza ekonomizacji kultury i kulturyzacji ekonomii.
The thesis shows the transformations that have taken place in the street arte as a result of changes in the economy and society in recent years. Introduction to a broader view of street art under conditions of cognitive capitalism is analysis of the transformations of the public sphere related to its functioning in urban spaces. beginning with an attempt to identify meaning of art in contemporary cities and societies indicate terminology which is helpful in characterization of street art. Then the concept of public art, art in a public place, popular culture and mass culture have been incorporated into a broader analysis of cognitive capitalism, which is based on accumulation of knowledge and creativity. Paying attention to the effect of combining the spheres of culture and economy making an overview of the various ways of defining street art and its techniques has been reviewed. The outline of street art history in this thesis has an extension of the section devoted to contemporary trends. Have been shown are phenomena such as: street art festivals, street art as a promotion tool, street art on the art market and on the internet. It emphasized the changing role of street art in taking part in the fight for access to public space because of its taking over art by city authorities and corporations for their purposes and the growing importance of its occurrence on the internet. Street art now functions mainly as a virtual content circulating between producers and consumers, which through using it, they become co-producers. Counter-cultural heritage of street art is used as a strategy to promote cities, products and lifestyles, at the same time, turning it into a social distinction tool. As a result of wide analyzes, it was possible to identify the place of street art in the complex processes taking place in modern societies, especially the economics of culture and the culture of economics.