Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Meaning of the Taras Szewczenko High School in Biały Bór for Ukrainian national minority

Tytuł:
Meaning of the Taras Szewczenko High School in Biały Bór for Ukrainian national minority
Znaczenie szkoły im. Tarasa Szewczenki w Białym Borze dla ukraińskiej mniejszości narodowej
Autorzy:
Michałko, Grzegorz
Słowa kluczowe:
mniejszość ukraińska, szkoła, zespoły artystyczne, uczniowie, nauczyciele, absolwenci, cerkiew, kultura,
Ukrainian national minority, Ukrainian culture, high school, students and teachers, Ukrainian Church,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this BA dissertation the author has undertaken an attempt to present the meaning The purpose of the BA dissertation is meaning of High School in Bialy Bor for Ukrainian national minority. The bachelor’s work has three chapters. The first chapter is about Bialy Bor as a center of Ukrainian culture and high school which came into being in 1990 on the basis of Primary School name Taras Shevchenko, has been functioning on West Pomerania since 1958. In Bialy Bor there is also Ukrainian Church, which organizing many events, retreats, indulgences and have a major influence for integration Ukrainian students. Unique phenomena in modern world is involvement of students and teachers in the work of sets and artistic teams. In school there is folk dancing group Witrohon, led by a headmaster Mr. Andrzej Drozd. Witrohon is known not only in the region but also all over Poland and abroad. In their repertoire there are Ukrainian folk dances from various regions of Ukraine including. Members of the Witrohon group participated in filming Jerzy Hoffman’s “With Fire and Sword” and represented the school on the Festivals of Ukrainian culture in Poland, Slovakia, Ukraine and Germany. Witrohon has participated in breaking Guinness World Record in performing hopak dance at the castle of Krasiczyn. In school there is the modern language club – Kalynowyj mist, directed by Ukrainian language teacher Maria Mandryk-Fil. The arts programs made by the club are based on poetry Ukrainian poets and include the latest incident in history of Ukraine. For many years in school was instrumental team Prolisky directed by Bogdan Ficak. The group took part in many festivals in Poland, International Festival of Choirs in Lviv and Koszyce. Nowadays Choir Dzherelo popularizes Ukrainian singing. The last chapter is about students who continue education at the best universities in Poland and Ukraine. High school was set up to sustain Ukrainian identity among progeny of displaced people of “Akcja Wisla”, transfer knowledge of historical, cultural and literary legacy, protect the tradition of native Orthodox ceremony.

Praca pod tytułem „Znaczenie szkoły im. Tarasa Szewczenki w Białym Borze dla ukraińskiej mniejszości narodowej” ma na celu ukazanie roli I Liceum w kształceniu potomków rodzin wysiedlonych w ramach „Akcji Wisła” w 1947 roku. Praca zawiera opis kulturowo – oświatowej działalności szkoły, także osiągnięcia zespołów artystycznych – „Witrohon”, „Kałynowyj Mist”, „Dżereło”, mających niebagatelny wpływ na postawę uczniów, którzy po ukończeniu szkoły są świadomi swego dziedzictwa kulturowego, tradycji i historii przodków, a także rozumieją jak ważny jest język rodziców i dziadków w zachowaniu tożsamości narodowej. W dotychczasowych opracowaniach, które stanowiły głównie artykuły w prasie codziennej oraz periodycznej, kwestia szkoły w Białym Borze była rozpatrywana głównie z socjologicznej oraz kulturoznawczej perspektywy badawczej. Brakuje jednak analizy interdyscyplinarnej , dlatego też do jej przedstawienia wykorzystano wiedzę z takich dziedzin nauki jak historia, socjologia, folklorystyka, literaturoznawstwo. Praca jest podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy zawiera opis Białego Boru jako centrum kultury ukraińskiej w północnej Polsce, historię powstania Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Tarasa Szewczenki i ukazuje rolę białoborskiej cerkwi pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy w rekrutacji oraz integracji uczniów. W rozdziale drugim scharakteryzowano profil szkoły, sylwetki pedagogów, ukazano działalność zespołów artystycznych: tanecznego „Witrohon”, żywego słowa „Kałynowyj Mist”, a także Chóru „Dżereło”, dawniej „Prolisky”, ich sukcesy i pozytywny wpływ na młodzież i ukraińską społeczność. W trzecim rozdziale przedstawiono obecną sytuację szkoły, jej perspektywy i zagrożenia. Opisano także jubileuszowe zjazdy pierwszych uczniów oraz scharakteryzowano sylwetkę absolwenta. Podstawowy materiał badawczy, wykorzystany przy pisaniu pracy, stanowią artykuły w czasopismach fachowych, prasie codziennej i periodycznej, oraz stronach internetowych, a także akty prawne, reportaże w programach telewizyjnych oraz utwory literackie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies