Tytuł pozycji:
Buntowniczka w literaturze dziecięcej i młodzieżowej
- Tytuł:
-
Buntowniczka w literaturze dziecięcej i młodzieżowej
Rebel girl in literature for children and teenagers
- Autorzy:
-
Kowaliczek, Anna
- Słowa kluczowe:
-
buntowniczka, bunt, literatura dziecięca, literatura młodzieżowa, literatura dziewczęca, bohaterka, Karioka, Adam Bahdaj, Ciri, Andrzej Sapkowski, Katniss Everdeen, Suzanne Collins
rebel girl, rebellion, literature for childen, literature for teenagers, literature for girls, female protagonist, Karioka, Adam Bahdaj, Ciri, Andrzej Sapkowski, Katniss Everdeen, Suzanne Collins
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this paper is to present and analyze the creations of the rebel girl characters in literature for children and teenagers from following female protagnists: Karioka from “Stawiam na Tolka Banana” by Adam Bahdaj, Ciri from witcher’s saga by Andrzej Sapkowski and Katniss Everdeen from „Hunger Games” by Suzanne Collins. The paper is divided into three parts, where I deal with a difficult time of teen rebellion, the changes that took place in the literature for girls and the interpretation of heroine’s adventures. Moreover, the paper presents the issue of opposition between treating a “boy-rebel” and a “girl-rebel” and the lack of teenage protagonists, with whom the rebel girls could identify.
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie i omówienie kreacji buntowniczki w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, na przykładzie bohaterek: Karioki („Stawiam na Tolka Banana” Adama Bahdaja), Ciri (saga wiedźmińska, Andrzeja Sapkowskiego) oraz Katniss Everdeen („Igrzyska Śmierci” Suzanne Collins). Praca magisterska została podzielona na trzy rozdziały, w których zajmuję się burzliwym okresem buntu nastoletnich dziewcząt, przemianami, jaki zaszły w literaturze dziewczęcej, a także interpretacją losów wymienionych wcześniej bohaterek. Całość pracy skupia się na przedstawieniu problemu opozycji buntu chłopięcego do buntu dziewczęcego, a także na braku literackich bohaterek, z którymi mogłyby utożsamiać się zbuntowane dziewczęta.