Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Habitus irlandzkiego buskera wobec komercyjnej konsekracji - analiza artystycznego wizerunku Glena Hansarda w świetle teorii Pierrea Bourdieu

Tytuł:
Habitus irlandzkiego buskera wobec komercyjnej konsekracji - analiza artystycznego wizerunku Glena Hansarda w świetle teorii Pierrea Bourdieu
The Habitus of Irish Busker in the Face of Commercial Consecration - The Analysis of Glen Hansard's Artistic Image in the Light of Pierre Bourdieu's Theory
Autorzy:
Kumala, Aleksandra
Słowa kluczowe:
Glen Hansard, Pierre Bourdieu, habitus, artystyczny wizerunek, muzyka, socjologia literatury, socjologia sztuki
Glen Hansard, Pierre Bourdieu, habitus, artistic image, music, sociology of literature, sociology of art
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca stanowi próbę analizy artystycznego wizerunku Glena Hansarda w odniesieniu do komercyjnej konsekracji, jaką stanowiło przyznanie mu statuetki Oscara w 2008 roku. Rozwinięciu koncepcji „habitusu irlandzkiego buskera” towarzyszy omówienie roli buskingu i irlandzkich korzeni twórcy, przed- i po-oscarowa (auto)percepcja, stosunek Hansarda do sukcesu oraz napięcia na linii komercja-nisza. Główne narzędzie metodologiczne to słownik pojęciowy Pierre’a Bourdieu (m.in. pojęcie habitusu, pola, komercyjnej konsekracji) oraz omówienia jego teorii przez polskich badaczy – Andrzeja Zawadzkiego, Tomasza Zaryckiego, Annę Matuchniak-Krasuską i autorów publikacji zbiorowej pod redakcją naukową Grzegorza Jankowicza, Piotra Mareckiego i Michała Sowińskiego. W kontekście irlandzkiego pochodzenia Hansarda pojawia się również odwołanie do koncepcji wspólnot wyobrażonych Benedicta Andersona. Prócz terminologii zaczerpniętej z socjologii literatury, cennych w tym kontekście spostrzeżeń dostarczyły prace z zakresu socjologii sztuki – autorstwa Mariana Golki oraz Agaty Bachórz i Krzysztofa Stachury.

This paper is an attempt of analyzing Glen Hansard’s artistic image in the face of commercial consecration, which was winning an Academy Award back in 2008. Developing the idea of “habitus of Irish busker”, the author discusses the importance of busking and artist’s Irish roots, pre- and post-Oscar (auto)perception, Hansard’s attitude to success and tension between commercialism and niche. Main methodological instrument is the conceptual dictionary of Pierre Bourdieu (habitus, field, commercial consecration and more) and its write-ups by Polish scholars – Andrzej Zawadzki, Tomasz Zarycki, Anna Matuchniak-Krasuska and authors of collective publication edited by Grzegorz Jankowicz, Piotr Marecki and Michał Sowiński. Benedict Anderson’s theory of imagined communities appears in reference to Hansard’s Irish roots. Beside the terminology taken from sociology of literature, observations valuable in this particular context were reported in the sociology of art papers, written by Marian Golka, Agata Bachórz and Krzysztof Stachura.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies