Tytuł pozycji:
Ukrainian folk demonology in the early stories of Nikolai Gogol
- Tytuł:
-
Ukrainian folk demonology in the early stories of Nikolai Gogol
Ukraińska demonologia ludowa we wczesnych opowiadaniach Mikołaja Gogola
- Autorzy:
-
Chmielewska, Iga
- Słowa kluczowe:
-
demonologia, Mikołaj Gogol, opowiadania, literatura, wiedźmy, rusałki, czarty, czarownik, postaci demoniczne, wczesna twórczość, Wieczory na futorze koło Dikański, Mirgorod, analiza, Basawriuk, Wij
Demonology, Nikolai Gogol, stories, literature, witches, devils, sorcerer, demonic figures, early creativity, Evenings on a farm near Dikanka, Mirgorod, analysis, Basavriuk, Wiy
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This bachelor's work deals with the early inspirations of Nikolai Gogol based on the analysis of demonic figures present in the collections of Evenings on a farm near Dikanka and Mirgorod.The subject of the first chapter are witches - the largest group of Gogol’s demonic figures. This part of the work consists of five subsections that have been grouped by type rather than chronology of composition.The second chapter, consisting of three subsections, treats the devils. These demons are also a frequent motif of Gogol’s works. All have a similar set of qualities representing ukrainian folklore.The following chapters are devoted to characters who only appear in one of the storys. The third chapter belongs to the drowned maiden, the heroine of the story May Night, or the Drowned Maiden.Character of the sorcerer comes from the story of A Terrible Vengeance.The fifth chapter speaks of Basavriuk, the demon of St. John's Eve. This character is an enigmatic figure, because it is impossible to clearly identify his genesis. The sixth chapter belongs to Wiy, in the story of the same title. As in the case of Basawriuk, this demon deviates significantly from performances taken from Ukrainian folklore and points to western inspiration.
Niniejsza praca licencjacka traktuje o wczesnych inspiracjach Mikołaja Gogola w oparciu o analizę postaci demonicznych obecnych w zbiorach Noc na futorze koło Dikańki i Mirgorod. Tematem pierwszego rozdziału są wiedźmy – najliczniejsza grupa Gogolowskich postaci demonicznych. Ta część pracy składa się z pięciu podrozdziałów, które zostały pogrupowane ze względu na typ wiedźm, a nie chronologię powstawania utworów. Drugi rozdział, składający się z trzech podrozdziałów, traktuje o czartach. Demony te są również częstym motywem Gogolowskich dzieł. Wszystkie posiadają podobny zestaw cech reprezentujących ludowe przedstawienia tych istot. Kolejne rozdziały poświęcone są już postaciom, które występują tylko w jednym z utworów. Trzeci rozdział należy do topielicy, bohaterki opowiadania Noc majowa, albo topielica. Postać czarownika pochodzi z opowiadania Straszna zemsta. Piąty rozdział mówi o Basawriuku, demonie Nocy świętojańskiej. Ta postać jest sylwetką zagadkowa, nie można bowiem w jednoznaczny sposób określić jej rodowodu. Szósty rozdział należy do Wija, demona z opowiadania o tym samym tytule. Podobnie jak w wypadku Basawriuka, demon ten odbiega w znaczącym stopniu od przedstawień zaczerpniętych z folkloru ukraińskiego i wskazuje na inspiracje zachodnią literaturą piękną.