Tytuł pozycji:
Jacek Woronieckis OP conception of moral knowledge teaching
- Tytuł:
-
Jacek Woronieckis OP conception of moral knowledge teaching
Koncepcja nauczania wiedzy moralnej u Jacka Woronieckiego OP
- Autorzy:
-
Walczuk, Adrian
- Słowa kluczowe:
-
Jacek Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, nauczanie, poznanie, wiedza moralna, nauczyciel
Jacek Woroniecki, Catholic educational ethics, teaching, cognition, moral knowledge, teacher
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Contemporary education neglects process of moral knowledge teaching. Jacek Woroniecki's conception of moral knowledge teaching can be valuable proposition of supplement this lack. Studying this conception may be work through analyze by aristotelian-thomistic doctrine of four causes: material, final, formal and efficient. Material cause here are human cognitive powers. Final and formal causes – activities of improvementing this powers and transfering knowledge, and moral knowledge itself. Causative. Efficient cause – teacher which have his own moral life's experience. Conception seems difficult to be realized in our current education reality. Despite, author thinks, that for the sake of its versatility and compatibility with human mind's needs, it is interesting and worthy even fragmentary attempt of realization.
Współczesna dydaktyka zaniedbała proces nauczania wiedzy moralnej. Koncepcja nauczania wiedzy moralnej Jacka Woronieckiego OP może być wartościową propozycją uzupełnienia tego braku. Badając tę koncepcję można dokonać jej analizy względem arystotelesowsko-tomistycznej doktryny czterech przyczyn: materialnej, celowej, formalnej i sprawczej. Przyczynę materialną stanowią w niej ludzkie władze poznawcze. Przyczyny celową i formalną – czynności usprawniania tych władz, przekazywania wiedzy oraz sama wiedza moralna. Przyczynę sprawczą zaś – posiadający własne doświadczenie życia moralnego nauczyciel. Koncepcja wydaje się być trudną w zastosowaniu wobec dzisiejszych realiów edukacyjnych. Ze względu na swój uniwersalizm oraz zgodność z potrzebami ludzkiego umysłu autor uważa ją jednak za interesującą i godną choćby częściowej próby realizacji.