Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Focused meditation as a reducing factor of misinformation effect

Tytuł:
Focused meditation as a reducing factor of misinformation effect
Procedura świadomego oddychania jako czynnik uodparniający na efekt dezinformacji
Autorzy:
Danel, David
Słowa kluczowe:
misinformation effect, focused meditation, motivation
efekt dezinformacji, procedura świadomego oddychania, motywacja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the presented study was to test whether focused meditation technique is an effective reducing factor of the misinformation effect. The evidence showing positive impact of meditation techniques on various cognitive skills, including memory processing, was presented. Focused meditation is a technique which can be linked to hypnosis and relaxation and/or meditation techniques. The following study tested the efficacy of focused meditation as well as possible motivational mechanism of this technique. There were 196 high school students examined. The misinformation effect was replicated as in many previous studies. Focused meditation was not effective reducing factor of misinformation effect, as it was predicted by the author. What is more, motivation did have positive impact on memory correctness measured by the memory test. Thus, motivational mechanism of this technique may be the case. Limitations of this study were presented as well as indications for the future studies in this field.

W pracy tej poddano weryfikacji naukowej procedurę świadomego oddychania jako czynnika redukującego efekt dezinformacji. W literaturze dotyczącej przedmiotu istnieje wiele badań świadczących o pozytywnym wpływie technik medytacyjnych na funkcje poznawcze, między innymi procesy pamięciowe. Procedura świadomego oddychania, technika wywodząca się z hipnozy oraz technik relaksacyjnych i/lub medytacynych, również okazała się skutecznie facylitować pamięć zdarzeń. Postanowiono zweryfikować skuteczność tej procedury oraz sprostać zarzutom sugerującym motywacyjny charakteru mechanizmu działania. Zbadano 196 uczniów szkoły licealnej. Wyniki kolejny raz potwierdziły efekt dezinformacji. Manipulacja procedurą świadomego oddychania nie doprowadziła do redukcji efektu dezinformacji, jak zostało założone przez autora. Okazało się jednak, iż poziom motywacji istotnie wpływa na poziom wykonania testu pamięci przez badanych, sugerując w ten sposób możliwe wyjaśnienie mechanizmu działania tej metody. W pracy przedstawiono ograniczenia badania oraz wyznaczono kierunki kolejnych badań w tym zakresie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies