Tytuł pozycji:
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów w oparciu o Ustawę z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów
- Tytuł:
-
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów w oparciu o Ustawę z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów
Practices violating the collective interests of consumers based on the Law of 16 February 2007 on the protection of competition and consumers
- Autorzy:
-
Mroczek, Teresa
- Słowa kluczowe:
-
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, konsument, przedsiębiorca, lista czarnych praktyk,nieuczciwe praktyki rynkowe, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, dobre obyczaje, reklama, misselling, Europejskie Centrum Konsumenckie, Federacja Konsumentów, ECC-Net
Law on competition and consumer protection, consumer, entrepreneur, list of black practices, unfair market practices, Association of Polish Consumers, good manners, advertisement, misselling,European Consumer Center, Consumer Federation, ECC-Net
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce stanowi gałąź prawa polskiego,która od lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku podlega ciągłym przeobrażeniom. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wymagało od ustawodawcy polskiego wprowadzenia zmian ustrojowych zgodnych z regulacjami Unii Europejskiej. Implementacja poszczególnych dyrektyw umocniła system ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Zmianie uległa również pozycja prezesa UOKiK, poprzez nadanie większej autonomii w stosunku do obozu rządzącego. Na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć rozwój prawa konsumenckiego w kierunku ochrony indywidualnych interesów konsumentów. Świadczy o tym chociażby złożoność systemu ochrony konkurencji i konsumentów, w skład którego wchodzą poza Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta organy sądowe oraz liczne stowarzyszenia. Organizacje pozarządowe kładą szczególny nacisk na ochronę indywidualnych interesów konsumentów poprzez udzielanie darmowych porad prawnych, prowadzenie kampanii edukacyjnych oraz reprezentowanie konsumentów przed organami wyższego stopnia w procesie dochodzenia indywidualnych roszczeń.
Protection of competition and consumers in Poland is a branch of Polish law, which has undergone continuous transformation since the 1990s. Poland's accession to the European Union required the Polish legislature to introduce systemic changes in accordance with EU regulations. Implementation of individual directives has strengthened the system of protection of collective consumer interests. The position of the President of UOKiK has also changed, by giving more autonomy to the ruling camp. Over the last few years, consumer law has evolved to protect the individual interests of consumers. This is evidenced, for example, by the complexity of the competition and consumer protection system, which includes judicial authorities and numerous associations outside the Office for Competition and Consumer Protection. NGOs place special emphasis on protecting individual consumer interests by providing free legal advice, conducting educational campaigns, and representing consumers to higher authorities in the process of individual claims.