Tytuł pozycji:
Femme fatale - an image of fatal woman seen through the prism of the male gaze. Characteristics and analysis based on the film noir and the 1990s cinema.
- Tytuł:
-
Femme fatale - an image of fatal woman seen through the prism of the male gaze. Characteristics and analysis based on the film noir and the 1990s cinema.
Femme fatale – obraz kobiety fatalnej widziany przez pryzmat męskiego spojrzenia. Charakterystyka oraz analiza przeprowadzona na podstawie filmu noir oraz kina lat 90.
- Autorzy:
-
Pociej, Elżbieta
- Słowa kluczowe:
-
femme fatale, kobieta fatalna, gatunek noir, kino czarne, skopofilia, męskie spojrzenie
femme fatale, fatal woman, noir genre, scopophilia, male gaze
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
"Femme fatale - an image of fatal woman seen through the prism of the male gaze. Characteristics and analysis based on the film noir and the 1990s cinema."The main purpose of a thesis was to focus on the problem of creating and understanding the concept of "femme fatale" through a "male gaze". The concept of "femme fatale" was characterized on the basis of publications and "noir" genre. Also discussed was the issue of social change that took place in the United States at that time. On this base, the characteristics and analysis of the “fatal woman”, and her models included in such films as “Double Indemnity" (B. Wilder, 1944) or “Basic Instinct” (P. Verhoeven, 1992). Attention was payed to both: the social factors that influenced the creation of the female figure and the topic of "male gaze" or "scopophilia" that were discussed by L. Mulvay. This thesis payed attention to the common pattern of understanding female figures in the 1940s and 1950s cinema, and moving them to their characteristics in the movies of the 1990s. In addition, the main thesis is that in most cases the scheme distorts the reception of females, and is discussed on the publications and previously mentioned film productions.
"Femme fatale – obraz kobiety fatalnej widziany przez pryzmat męskiego spojrzenia. Charakterystyka oraz analiza przeprowadzona na podstawie filmu noir oraz kina lat 90." stanowi pracę, której głównym celem jest zwrócenie uwagi na problem tworzenia oraz odczytywania koncepcji filmowej „femme fatale” za pośrednictwem tak zwanego „męskiego spojrzenia”. W oparciu o publikacje takich autorów jak między innymi: Sławomir Bobowski, Zofia Hadamik czy Nancy Fraser scharakteryzowany zostaje pokrótce gatunek „noir”, koncepcja postaci „femme fatale” oraz wpływ przemian społecznych zaistniałych w ówczesnym społeczeństwie Stanów Zjednoczonych, które miały wpływ na ich rozwój. Na tym podłożu poddana charakterystyce i analizie jest postać kobiety fatalnej, a za sztandarowe jej modele służą bohaterki takich filmów jak Podwójne ubezpieczenie (B. Wilder, 1944) czy Nagi instynkt (P. Verhoeven, 1992). Zwrócona zostaje uwaga zarówno na czynniki społeczne mające wpływ na kreowanie postaci kobiecych jak i na kwestię „męskiego spojrzenia” czy „skopofilii” opisanych na podstawie eseju „Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne” autorstwa L. Mulvay. Celem niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na pospolity schemat odczytywania postaci kobiecych w kinie lat 40. i 50. XX wieku, oraz przeniesienie go na ich charakterystykę w produkcjach filmowych z ostatniej dekady. Ponadto postawiona zostaje teza, według której schemat ten w większości wypadków zniekształca odbiór przedstawicielek kobiet fatalnych, a która uargumentowana zostaje na podstawie publikacji oraz wcześniej wspomnianych produkcji filmowych.