Tytuł pozycji:
Pomiędzy mobilnością a stabilnością. Strategie i praktyki migracyjne młodych naukowców.
Graduates of doctoral studies that want to continue their academic career usually face necessity to apply on postdoctoral researcher position to many universities and research institutes. Low number of positions opened each year virtually precludes applying only to home university or only within one country. Perspective of such forced mobility is a major decision factor when choosing one’s career path and may lead to disturbance of sense of stability despite being simultaneously perceived as a chance to gain experience, professional development or improving one’s social status. In my thesis I try to present how this perspective of forced mobility is valorised and approached by young academics after graduation. Necessity of changing places of living and short-term contracts are reasons for their reduced perceived levels of stability – not only in economic sense, but also connected with social relations and academic freedom. This often leads to negotiations of ways in which they wish to experience mobility or even to refrain from it, even if in neoliberal understanding academic mobility is valorized mainly positively.
Absolwenci studiów doktoranckich pragnący kontynuować karierę naukową najczęściej stająprzed koniecznością aplikowania na pozycję postdoctoral researcher do szeregu jednosteknaukowych. Niewielka liczba otwieranych pozycji praktycznie oznacza brak możliwościograniczenia się do macierzystej uczelni, a także do jednego kraju. Perspektywa takiejwymuszonej mobilności wpływa znacząco na decyzję o wyborze ścieżki kariery i prowadzido zaburzenia poczucia stabilności, jednocześnie mogąc być szansą na rozwój, zdobyciedoświadczenia czy poprawę aktualnego statusu. W niniejszej pracy przedstawiam, jak perspektywa wymuszonej mobilności jest waloryzowana i jakie strategie radzenia sobie z nią podejmują absolwenci studiów doktoranckich. Konieczność zmiany miejsca zamieszkania i ograniczone w czasie kontrakty z bliskimi oznaczają dla nich zmniejszenie odczuwanego poziomu stabilności - zarówno rozumianej ekonomicznie, jak i związanej z relacjami międzyludzkimi oraz swobodą wyboru przedmiotu badań. Prowadzi to do negocjacji charakteru realizowania mobilności, a czasem wręcz do rezygnacji z niej. W neoliberalnym rozumieniu mobilność świata nauki jest wartościowana pozytywnie, jednakże wspomniany brak stabilności jest jednym z czynników wpływającym na odmienny odbiór mobilności przez młodych naukowców, którzy czują się do niej zmuszani.