Tytuł pozycji:
Opinia osób niepełnosprawnych na temat szkół rodzenia .
Despite that people with disability have law access to every goods and human rights, in fact they are often limited, not only by health, but also by infrastructure and society. The greatest source of satisfaction is having family. Disability isn’t the obstacle in achieving that goal, but it requires more courage, faith in themselves and also help from institutions. One of that institution is the antenatal classes. It has to be specially adapted for disabled people who could use it.The aim of the study was to get the opinions about antenatal classes for people with reduced mobility.A survey research was conducted among 46 women and men with physical disability. A diagnostic survey was research method with author’s questionnaire survey. The vast majority of respondents know, that the antenatal classes prepare to the childbirth (97,8%). Only 17,4% of them took part in school’s activities. Generally, the reason of no participation was no necessity (57,9%) or no capabilities (18,4%). More of respondents (60,9%) think that it is needful to create the school of childbirth for disabled people. People with reduced mobility know what is involved in antenatal classes. People with physical disability who participated in antenatal classes, rate this classes on high level. In the opinion of the disabled people, special antenatal classes should be created or adapted to their needs.
Pomimo, iż prawnie niepełnosprawni fizycznie mają zagwarantowany równy dostęp do wszystkich dóbr w rzeczywistości spotkają się z wieloma ograniczeniami w tym infrastrukturalnymi i społecznymi. Dla wielu największym źródłem satysfakcji życiowej jest założenie rodziny i posiadanie dzieci. Niepełnosprawność nie jest przeszkodą w osiągnięciu tego celu wymaga jednak większej odwagi i wiary w siebie, oraz pomocy ze strony instytucji. Jedną z takich instytucji jest szkoła rodzenia przygotowująca przyszłych rodziców do opieki nad dzieckiem. Aby niepełnosprawni mogli z niej korzystać powinna zostać przystosowana pod względem infrastruktury i przekazywania wiedzy. Celem badań było poznanie opinii niepełnosprawnych ruchowo na temat szkół rodzenia. Badanie zostało przeprowadzone wśród 46 osobowej grupy kobiet i mężczyzn w wieku prokreacyjnym, którzy dobrowolnie wzięli udział w badaniu. Metodę badawczą stanowił sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety jako narzędzia badawczego. Zdecydowana większość badanych wie, że szkoła rodzenia przygotowuje do porodu (97,8%). Tylko 17,4% badanych uczestniczyło w zajęciach szkoły rodzenia. Przyczyną braku uczestnictwa najczęściej był brak potrzeby (57,9%) lub brak możliwości (18,4%) Większość badanych (60,9%) uważa za potrzebne stworzenie szkół rodzenia dla niepełnosprawnych. Niepełnosprawni ruchowo wiedzą czym zajmuje się szkoła rodzenia. Niepełnosprawni którzy uczestniczyli w zajęciach szkoły rodzenia oceniają je stosunkowo wysoko. Według niepełnosprawnych należy stworzyć szkoły rodzenia specjalnie dla nich lub przystosować istniejące do ich potrzeb.