Tytuł pozycji:
Charakterystyka religijności członków Odnowy w Duchu Świętym - jej przemiany i kształtowanie
The subject of this Thesis presents the characteristics of the religiousness of the members of the Catholic Charismatic Renewal movement in Poland, as a smaller prayer groups within the Catholic Church. The specifics that distinguishes those members, imprints very strong in context of the religiousness of other members of the Church.The processes of the changing of the modern society, that happen on various levels of social life and are connected with similar developments in the religious sphere have become the introduction to this Thesis. Those processes, e.g. globalization, secularization or the privatization of religion, create boundaries to the functionality of the religiousness of the modern people by showing the limits of viewing the meaning of the religion and the place which it takes in modern families. The phenomena of the Polish Catholicism is also shortly covered by this Thesis, as well as various Charismatic communities that function within this context.The detailed presentation of the main subject was based on the comparative analysis of the results of my own research on the religiousness of the members of the Charismatic communities in Poland, and on the results of the study by Polish General Public Survey, that was conducted in 2010, and on the data from The Center of Social Opinion Research. Then, the social behavior commentary was based on the typology of the aspects of the religious engagement as pictured by Rodney Stark and Charles Y. Glock, the aspect of auto-identification as per the definition by Irene Borowik and the basis of the religion pictured by Wladislaw Piwowarski.
Tematyka niniejszej pracy porusza zagadnienia związane z charakterystyką religijności członków wspólnot Odnów w Duchu Świętym w Polsce, wykształconych jako mniejsze grupy modlitewne w łonie Kościoła Katolickiego. Specyfika wyróżniająca członków wspólnot zaznacza się zatem szczególnie w kontekście religijności pozostałych wiernych Kościoła. Wprowadzeniem do powyższej charakterystyki stały się procesy przemian współczesnego społeczeństwa zachodzące na różnych płaszczyznach życia społecznego, związane z przeobrażeniami w sferze religijności. Procesy te, takie jak globalizacja, sekularyzacja czy prywatyzacja religii, nadają ramy dla funkcjonowania religijności współczesnych ludzi poprzez wyznaczanie granic dla postrzegania znaczenia religii i roli jaką pełni ona w ich życiu. Pokrótce zostaje także omówiony fenomen polskiego katolicyzmu oraz funkcjonujące w tym kontekście wspólnoty charyzmatyczne. Szczegółowe przedstawienie religijności zostało dokonane na podstawie analizy porównawczej wyników z własnych badań nad religijnością członków wspólnot charyzmatycznych w Polsce oraz danych otrzymanych z badań Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego, przeprowadzonych w 2010 roku oraz Centrum Badań Opinii Społecznej. Następnie religijność członków wspólnot została omówiona w oparciu o typologię wymiarów zaangażowania religijnego w ujęciu Rodney’a Starka i Charles’a Y. Glocka oraz wymiaru autoidentyfikacji w definicji Ireny Borowik, a także postaw wobec religii opisanych przez Władysława Piwowarskiego .