Tytuł pozycji:
Motywy wyboru ścieżki kariery przez studentów z Polski i Hiszpanii. Analiza porównawcza.
This paper aims to compare the situation of Polish and Spanish students, their chances to enter the labor market after graduation, motives of choosing their studies and possibilities created by the universities for their development. Economical situation of the both countries was briefly described. In the theoretical part of the thesis the following matters were discussed: unemployment rate in Poland and Spain, NEET indicator, result of the PISA’s tests from 2012 and 2015 and the professions which will be the most popular and payable in the future. The following chapters focused on: vocational psychology (theories of Frank Parsons, Federic Kudera, Donald Super, Anne Roe, Johna Lewisa Hollanda, and the team of Eli Ginzberg, Sol W. Ginzburg, Sidney Axelrad and John L. Herm), occupational guidance in both countries and European Union and, the last but not least, transnational vocational guidance.In the second part, the empirical studies have been presented. The questionnaire survey was conducted in Spain in May 2016 and in Poland in June. According to the results, Polish students are more willing to be involved in the initiatives outside of the university to gain the experience useful for the future job. In the contrary, Spanish students focus mainly on good grades to be able to enter the labor market with the theoretical preparation, but without any experience.
Celem niniejszej pracy jest porównanie sytuacji studentów w Polsce i Hiszpanii, ich szans wejścia na rynek po ukończeniu studiów (uwzględniając sytuację ekonomiczną w danym kraju), motywów, którymi się kierowali przy wyborze studiów oraz możliwości, jakie stwarza uczelnia dla swych studentów. W części teoretycznej zostały poruszone następujące zagadnienia: bezrobocie w Polsce i Hiszpanii, wskaźnik NEET, wyniki badań PISA (2012 i 2015) oraz opis zawodów przyszłości. W kolejnych rozdziałach zostały opisane psychologiczne podstaw wyboru pracy (koncepcje Franka Parsonsa, Federica Kudery, Donalda Supera i Anne Roe, oraz teorie Johna Lewisa Hollanda i zespołu w składzie: Eli Ginzberg, Sol W. Ginzburg, Sidney Axelrad i John L. Herma), zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w Polsce, Hiszpanii oraz Unii Europejskiej, jak i zagadnienie poradnictwa transnajconalnego.W części empirycznej zaprezentowano podstawy metodologiczne, które posłużyły do badania przeprowadzonego wśród studentów w Hiszpanii w maju 2016, a w Polsce w czerwcu. Według badań, polscy studenci są przekonani, że tylko własna inicjatywa i dodatkowa działalność w trakcie studiów, pozwolą im później znaleźć dobrze płatną pracę. W Hiszpanii funkcjonuje zupełnie inne podejście. Studenci skupiają się na osiąganiu jak najlepszych wyników w nauce, aby po jej zakończeniu wejść na rynek pracy z odpowiednią wiedzą, ale bez doświadczenia.