Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Realizacja funkcji edukacyjnej pielęgniarki u pacjentów z rozpoznaną cukrzycą typu 2 a poczucie koherencji

Tytuł:
Realizacja funkcji edukacyjnej pielęgniarki u pacjentów z rozpoznaną cukrzycą typu 2 a poczucie koherencji
Realization of the educational function of a nurse in patients with diagnosed type 2 diabetes and a sense of coherence
Autorzy:
Sudoł, Sylwia
Słowa kluczowe:
edukacja zdrowotna pacjenta, cukrzyca typu 2, pielęgniarka, poczucie koherencji
Patient health education, type 2 diabetes, nurse, sense of coherence
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction. Patients’ health Education involves deliver their knowledge, help the patients make informed decisions about their health as well as forming health benefits attitudes. Here, a special role is to be played by nurses. The notion of coherence is to be understood as a permanent way of seeing the world by man as comprehensible, steady and sensible, which is formed through life experience.Aim of the study. Evaluation of the implementation of the educational function of nurses working in internal medicine departments in the preparation of patients with diagnosed type 2 diabetes for self-care the context of a sense of coherence.Materials and methods. A survey study was executed with 100 nurses working in internal medicine departments. The instrument contained questions concerning socio-demographic and professional situation of nurses and undertaking health education to patients in their own professional practice. Coherence was measured using the SOC-29 life-orientation questionnaire.Results. 56 out of 100 survey respondents (56%) had average and 44 respondents (44%) had high coherence. People with a high sense of coherence move in the recommendations a wider range of topics than people with average sense of coherence.Conclusions. Nurses lead patient health education use the knowledge gained during postgraduate education. Persons who have such education have raised a broader range of topics during education than those who did not. Thus, in order to improve nursing practice with respect to health education of patients it is essential to include this topic in the postgraduate education program.

Wstęp. Edukacja zdrowotna pacjenta polega na dostarczaniu wiedzy, pomoc pacjentowi w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących jego zdrowia a także kształtowanie postaw prozdrowotnych. Szczególna rola w tym procesie przypada pielęgniarkom. Przez pojęcie poczucia koherencji należy rozumieć trwały sposób widzenia świata przez człowieka jako zrozumiałego, sterowalnego i sensownego, który kształtuje się poprzez doświadczenie życiowe.Cel pracy. Ocena realizacji funkcji edukacyjnej pielęgniarek pracujących w oddziałach internistycznych w przygotowaniu pacjentów z rozpoznaną cukrzycą typu 2 do samoopieki w kontekście poczucia koherencjiMateriał i metody. Badaniem ankietowym objęto 100 pielęgniarek pracujących w oddziałach internistycznych. Kwestionariusz zawierał pytania dotyczące sytuacji społeczno-demograficznej i zawodowej pielęgniarek oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej pacjentów we własnej praktyce zawodowej. Poczucie koherencji zmierzono za pomocą kwestionariusza orientacji życiowej SOC- 29.Wyniki. 56 spośród 100 uczestników ankiety (56%) miało średnie, a 44 ankietowanych (44%) wysokie poczucie koherencji. Osoby z wysokim poczuciem koherencji poruszają w zaleceniach szerszy wachlarz tematów niż osoby ze średnim poczuciem koherencji.Wnioski. Pielęgniarki prowadząc edukację zdrowotną pacjentów wykorzystują wiedzę zdobytą podczas kształcenia podyplomowego. Osoby, które takie kształcenie odbyły poruszają podczas edukacji szerszy wachlarz tematów niż osoby, które takiego kształcenia nie odbyły. W celu polepszenia prowadzenia działań pielęgniarek w obszarze edukacji zdrowotnej pacjentów wskazane jest uwzględnienie tej problematyki w programach szkoleń.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies