Tytuł pozycji:
Postrzeganie opieki hospicyjnej przez społeczeństwo
Introduction: The care of the terminal ill patients has changed its face over the centuries. Significant development of palliative medicine and hospice care has been observed for about 30 years. Society is reluctant to think of dying. Because the terminal ill patients need a lot of social support and help, it is important to promote hospice, volunteering and pay more attention to the subject.Aim: The aim of the study was cognition public opinion about hospice care.Material and methods: The study was performed by diagnostic survey. The tehnique was survey, and the tool was author’s questionnaire. The study involved 194 people, aged 16 to 66, including 72% of women. The mean age of the study group was 29,6 years.Results: According to the study group, the term "worthily dying" best describes, what a hospice is (43%). The vast majority believe that hospices are needed (98.5%), and home hospices are better form of care (28.4%). More than half (54%) felt that the hospice improved the quality of life for the patient and his family. Respondents in the number of 35,1% would like to be a hospice volunteer. The most common motivation, for respondents, is the willingness to help others (59,8%). For the group hospice is most commonly associated with sadness (71.1%) and suffering (68.6%). Respondents perceive most positive effects of work in the hospice.Conclusions: Respondents know missions of hospice care well. They think, hospice deserves more social attention. Familiarity in the promotion of Hospices is at an average level among the study group. Volunteering is not a popular activity among the respondents.
Wstęp: Opieka nad nieuleczalnie chorymi w ciągu wieków zmieniała swoje oblicze. Od około 30 lat obserwuje się znaczący rozwój medycyny paliatywnej oraz opieki w hospicjach. Społeczeństwo niechętnie rozmyśla o umieraniu i śmierci. W związku z tym, że osoby w terminalnej chorobie potrzebują dużo wsparcia społecznego i pomocy należy propagować idee hospicyjną, wolontariat i zwracać większą uwagę społeczeństwa na ten temat. Cel pracy: Poznanie opinii społeczeństwa na temat opieki hospicyjnej. Materiał i metody: Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta, a narzędziem badawczym kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. W badaniu wzięło udział 194 osób, wieku od 16 do 66 lat, w tym większość stanowiły kobiety - 72%. Średnia wieku badanej grupy wynosiła 29,6 lat.Wyniki: Według grupy badanej wyrażenie „godne umieranie” najlepiej opisuje, to czym jest hospicjum (43%). Zdecydowana większość uważa, że hospicja są potrzebne (98,5%), a lepszą formą opieki są hospicja domowe (28,4%). Ponad połowa osób (54%) uznała, że hospicja podnoszą jakość życia pacjenta i jego rodziny. Wolontariuszem hospicyjnym chciałoby zostać 35,1% badanych. Najczęstszą do tego motywacją według respondentów jest chęć pomagania innym (59,8%). Grupie badanej hospicjum kojarzy się w największej mierze ze smutkiem (71,1%) i cierpieniem (68,6%). Respondenci dostrzegają w większości pozytywne skutki pracy w hospicjum. Wnioski: Respondenci w dużej mierze znają zadania opieki hospicyjnej. Uważają, że zasługuje ona na większą uwagę społeczną. Znajomość propagowania hospicjów jest na średnim poziomie wśród grupy badanej. Wolontariat nie jest popularnym zajęciem wśród badanych.