Tytuł pozycji:
Kiedy płaca jest sprawiedliwa? –teoria płacy i pracy nauczaniu społecznym Jana Pawła II
Próbując stworzyć prostą teorie sprawiedliwej płacy i pracy w ujęciu Nauki Społecznej Kościoła Katolickiego wybrałam trzy encykliki społeczne papieża Jana Pawła II. Pierwsza z nich to Laborem Exercens, której przesłaniem jest ukazanie wizji człowieka pracującego. W encyklice podkreślone zostały podstawowe wartości, które kształtują człowieka i jego wymiar pracy. Drugą encykliką, która doskonale charakteryzuje alternatywne rozwiązania w dziedzinie pracy jest Sollicitudo rei Socialis. . Natomiast Centesimus Annus to nowatorski dokument, opierający się na fundamentach Nauki Społecznej Kościoła. W encyklice zostaje poruszona przez papieża wizja społeczeństwa i państwa, która może stworzyć sprawiedliwy system płacy i pracy. Z encyklik można wyciągnąć wiele ciekawych spostrzeżeń, jeśli chodzi o stosunek Kościoła do pojęcia i definicji pracy sprawiedliwej. Głównym zamiarem towarzyszącym pisaniu mojej pracy było skonstruowanie teorii sprawiedliwej pracy i płacy zgodnie z nauczaniem społecznym Jana Pawła II.
Trying to create simple theories of just wage and work in the Social Sciences of the Catholic Church, I selected three social encyclicals of Pope John Paul II. The first one is Laborem Exercens, whose message is the vision of a working human. The encyclical emphasizes the basic values that shape a person and his work. The second encyclical that perfectly characterizes alternative workplace solutions is Sollicitudo rei Socialis. . Centesimus Annus, on the other hand, is an innovative document based on the foundations of the Church's Social Teaching. In the encyclical, the Pope is exposed by the vision of society and the state, which can create a fair wage and labor system. The encyclical can draw many interesting insights on the relationship of the Church to the notion and definition of the work of the just. The main intention accompanying my writing was to construct the theory of fair labor and pay in accordance with the social teaching of John Paul II.