Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teatr piosenki, czy piosenka w teatrze? Studium nad piosenką aktorską i strukturą spektakli muzycznych na przykładzie Mahagonny w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego.

Tytuł:
Teatr piosenki, czy piosenka w teatrze? Studium nad piosenką aktorską i strukturą spektakli muzycznych na przykładzie Mahagonny w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego.
The song-theatre’ or ‘a song in the theatre’? Studies about ‘acting songs’ and structures of musical plays based on Mahagonny – a play directed by Krzysztof Zaleski.
Autorzy:
Wilk, Edyta
Słowa kluczowe:
piosenka, piosenka aktorska, spektakle muzyczne, teatr muzyczny, Bertolt Brecht, Krzysztof Zaleski, musical, kabaret, Rozkwit i upadek miasta Mahagonny, Mahagonny, Teatr Współczesny
song, acting song, musical plays, musical, cabaret, Brecht's music theatre, Bertolt Brecht, Krzysztof Zaleski, The rise and fall of the city of Mahagonny, Mahgaonny, musical theatre
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest studium nad piosenką aktorską oraz formą przedstawień muzycznych. Materiałem badawczym jest spektakl "Mahagonny" w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego, którego premiera odbyła się 24 czerwca 1982 roku w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Jest to adaptacja opery Brechta i Weilla "Rozkwit i upadek miasta Mahagonny". Scenariusz opracowany przez reżysera i autora nowego przekładu Jacka St. Burasa opiera się na wyżej wymienionej operze, songspielu Małe Mahagonny oraz zawiera dopisane przez Jerzego Satanowskiego songi.Praca podzielona jest na cztery rozdziały. W pierwszych dwóch, autorka opisuje XX-wieczne formy dramatyczno-muzyczne i analizuje teatr muzyczny Brechta. Przedstawione też zostają skomplikowane dzieje twórczości niemieckiego artysty na polskim gruncie. Dwa kolejne rozdziały dotyczą przedstawienia "Mahagonny". Autorka umiejscawia spektakl w kontekście historycznym, politycznym, a następnie analizuje jego formę. Szczególny nacisk położony zostaje na wykorzystanie piosenki aktorskiej jako podstawowego tworzywa w budowie przedstawienia.

The topic of this master thesis is research about ‘acting songs’ and general form of the musical plays. The research material is a play called Mahagonny, directed by Krzysztof Zaleski, which premiered on June 24, 1982 in the Contemporary Theatre in Warsaw. The play is an adaptation of the opera written by Brecht and Weill – The rise and fall of the city of Mahagonny. The script written by the director and translator (Jacek St. Buras) is based on the opera mentioned above, the songspiel Little Mahogany and also songs composed by Jerzy Satanowski.This thesis consists of four chapters. In the first and second chapter the author writes about different forms of the dramatic and musical plays in the XX century and analyses Brecht’s music theatre. In addition, she presents a complicated history of this German artist’s creation, which took place on polish soil. Next two chapters are entirely about the Mahagonny play. First the author of this thesis places the show in the historical and political context so that she could then analyze its form. The most important aspect of this studies is the usage of the ‘acting songs’ as a basic component in the creation of the performance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies