Tytuł pozycji:
Prawo cytatu w dziele muzycznym
This work focuses on the right of quotation in a musical work. The following study begins the introduction that briefly outlines the topic discussed. The first chapter presents the problems of a musical work from a legal and musicological point of view. Concluding strictly musical statements is of great importance for purely legal considerations. It results from the necessity of different perception of some institutions due to the specific existence of a musical work. The second chapter is characterized by fair use in genere, and in particular the so-called three-step test in international, European and Polish legislation. The third chapter discusses the notion of quotation, the right of quotation in international, European and Polish legislation, as well as the influence of the right of quotation on the restriction of personal rights, the quotation and parody rights, and the possibility of quoting under the ECHR. The fourth chapter is devoted to issues related to derivative musical works. Sampling and new types of derivative music works were analyzed, such as: re-edit, remix, mash-up or medley. The work is ended with the part containing a summary of the problems raised.
Niniejsza praca skupia się na prawie cytatu w dziele muzycznym. Poniższe opracowanie rozpoczyna wstęp nakreślający w sposób zwięzły poruszany temat. Pierwszy rozdział przedstawia problematykę utworu muzycznego z prawnego oraz muzykologicznego punktu widzenia. Zawarcie konstatacji stricte muzycznych ma istotne znaczenie dla rozważań czysto prawnych. Wynika to z konieczności innego postrzegania niektórych instytucji ze względu na specyficzny byt dzieła muzycznego. Drugi rozdział charakteryzuje dozwolony użytek in genere, a w szczególności tzw. test trójstopniowy w regulacjach międzynarodowych, europejskich i prawodawstwie polskim. Rozdział trzeci omawia pojęcie cytatu, prawo cytatu w ustawodawstwie międzynarodowym, europejskim oraz polskim, a także wpływ prawa cytatu na ograniczenie autorskich dóbr osobistych, relacje prawa cytatu i parodii oraz możliwość cytowania na podstawie EKPC. Rozdział czwarty został poświęcony zagadnieniom związanym z muzyczną twórczością niesamoistną. Poddano analizie sampling oraz nowe rodzaje muzycznej twórczości zależnej, takie jak: re-edit, remix, mash-up czy medley. Pracę wieńczy część wnioskowa zawierająca podsumowanie poruszanych problemów.