Tytuł pozycji:
Rozwój przyjaźni w wieku wczesnoszkolnym w epoce internetu i ogólnodostępnych urządzeń elektronicznych
- Tytuł:
-
Rozwój przyjaźni w wieku wczesnoszkolnym w epoce internetu i ogólnodostępnych urządzeń elektronicznych
Development of early childhood friendships in the epoch of internet and public electronic devices
- Autorzy:
-
Kierepka, Paula
- Słowa kluczowe:
-
friendship, friend, teacher, child, Internet, peer contacts, electronic devices
przyjaźń, przyjaciel, nauczyciel, dziecko, Internet, kontakty rówieśnicze, urządzenia elektroniczne
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Friendship plays an important role in the child's emotional development and is a very important aspect in the lives of young people. Relationships have a strong influence on the process of bringing up the young generation and are an essential ingredient in building interpersonal relationships. The purpose of my study was to determine the role that friendship has in the emotional development of a toddler, to show the role of friendship in the cyberspace world and to show the opinion of children in Early school age about friendship. The main problem was the question: What is the meaning of friendship in the opinions of children in school age? From the above research problem the following specific problems arise:1.How do students define the concept of friendship?2.What qualities should a good friend have?3.How do children rate their friendly relationships?4.What form of communication prefer children in the school age? 5.How are the media competencies of children in 3. grades and how do they affect the level of friendship? 6.Does communication with children affect the deterioration or improvement of friendly relationships?The study was conducted among 105 primary school students. In order to obtain answers to the research questions, a diagnostic survey method was used. The questionnaire I used during my research was the tool that I used when conducting my research. The questionnaire consisted 12 single and multiple choice questions addressed to 3. grade students. It also contained two open questions that allowed respondents to respond freely. Based on the research analysis, it can be concluded that friendship is a very important value in the lives of early school children. Children are aware of the importance of friendship and their value system is a key place. The greatest threat to today's friendship is modern technology, which increasingly penetrate the lives of young people. However, in spite of global friendship is ranked first and electronic devices do not dominate the way children communicate in 3. Class.
Przyjaźń pełni istotną rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka oraz stanowi bardzo ważny aspekt w egzystencji młodych ludzi. Relacje koleżeńskie silnie wpływają na proces wychowania młodego pokolenia oraz są istotnym składnikiem w budowaniu więzi międzyludzkich.Badania przeze mnie przeprowadzone miały na celu okreslić, jaką rolę odgrywa przyjaźń w rozwoju emocjonalnym małego dziecka, przedstawić rolę przyjaźni w odniesieniu do świata cyberprzestrzeni oraz ukazać opinię dzieci w wieku wczesno-szkolnym na temat przyjaźni.Problem główny przybrał postać pytania: Jakie znaczenie ma przyjaźń w opiniach dzieci w młodszym wieku szkolnym? Z powyższego problemu badawczego wynikają następujące problemy szczegółowe:1.W jaki sposób uczniowie określają pojęcie przyjaźni ?2.Jakimi cechami powinie odznaczać się dobry przyjaciel ?3.Jak dzieci oceniają swoje kontakty przyjacielskie?4.Jakie formy komunikacji preferują dzieci w modszym wieku szkolnym ?5.Jak kształtują się kompetencje medialne dzieci w klasach III i w jakim stopniu poziom tych umiejętności wpływa na zawierane przyjaźnie ? 6.Czy komunikacja dzieci za pomocą środków masowego przekazu wpływa na pogorszenie lub polepszenie stosunków przyjacielskich ? Badania przeprowadzono wśród 105 uczniów klas III szkoły podstawowej. W celu uzyskania odpowiedzi na pytania badawcze, wykorzystana została metoda sondażu diagnostycznego.Narzędziem, którym posłużyłam się podczas prowadzenia swoich badań, był kwestionariusz ankiety. Kwestionariusz zawierał 12 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru skierowanych do uczniów klas III. Zawierał również dwa pytania otwarte, które umożliwiły respondentom swobodne udzielenie odpowiedzi.Na podstawie analizy materiału badawczego można wywnioskować, że przyjaźń jest bardzo ważną wartością w życiu dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dzieci mają świadomość jak ważna jest przyjaźń, a w ich systemie wartości stanowi ona kluczowe miejsce. Największym zagrożeniem dla dzisiejszych przyjaźni są nowoczesne technologie, które coraz silniej wnikają w życie młodych ludzi. Jednak pomimo globalnego postępu przyjaźń klasyfikuje się na pierwszym miejscu urządzenia elektroniczne nie stanowią dominującej formy w sposobie komunikowania się dzieci klas III.