Tytuł pozycji:
Liturgiczno-muzyczna tradycja antyfonarza ms. 145 z Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie
Manuscript BK ms. 145 from the Cathedral Library in Gniezno has not been ever described before. Preserved fragmentally – probably only in a third part of original volume. Most of preserved cards are past and current covers of another manuscripts and of old printed books. In total 100 cards of this manuscript have been identified and described. The work includes codicological description of the preserved part, paleographical analysis of script (Textus Semiquadratus) and musical notation (Nota Quadrata) and reconstruction of original structure. All of found single cards have been described in detail in form of a catalogue. Transcription and analysis have been made of very rarely occuring, but close to completely preserved in this manuscript rhymed office de Conceptione BMV „Deus ante luciferum“. A statement has been made, based on comparatistic investigastion, that this manuscript is a fragment of winter part of antiphonary transmitting liturgical tradition of Holy Sepulchre of Jerusalem. It has not been adopted to reformed liturgy after the Council of Trent. It was created by the end of 14th century or in the begining of 15th century and probably was used by the carmelites and after suppression of the order it was donated to the Cathedral Library in Gniezno. Appendix of this work constitutes all preserved cards of manuscript detailed table of contests.
Rękopis BK ms. 145 z Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie dotąd nie został opisany. Zachował się jedynie fragmentarycznie – prawdopodobnie tylko w jednej trzeciej swojej oryginalnej objętości. Znaczną część zachowanych jego kart stanowią dawne i obecne okładziny innych rękopisów i starodruków. Łącznie zidentyfikowano i opisano 100 kart tego rękopisu. Praca zawiera opis kodykologiczny zachowanej części, analizę paleograficzną pisma (TextusSemiquadratus) i notacji muzycznej (Nota Quadrata) oraz rekonstrukcję pierwotnej struktury. W formie katalogu przedstawiono szczegółowo wszystkie odnalezione luźne karty. Dokonano transkrypcji i analizy rzadko spotykanego, a zachowanego w tym rękopisie prawie w całości oficjum rymowanego de Conceptione BMV „Deus ante luciferum“. Na podstawie badań komparatystycznych stwierdzono, że rękopis ten jest fragmentem zimowej części antyfonarza, przekazującym tradycję liturgiczną z Bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie. Nie został dostosowany do zreformowanej liturgii po soborze trydenckim. Powstał pod koniec XIV lub na początku XV wieku i prawdopodobnie używany był przez karmelitów, a po kasacie zakonu został przekazany do Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie. Appendix do pracy stanowi szczegółowy spis zawartości wszystkich zachowanych kart rękopisu.