Tytuł pozycji:
Motifs of Masculinity and Femininity in Recent Polish Homosexual Novels. Gender As Perceived By Homosexual Authors
- Tytuł:
-
Motifs of Masculinity and Femininity in Recent Polish Homosexual Novels. Gender As Perceived By Homosexual Authors
Role genderowe w najnowszej literaturze homoseksualnej ostatnich lat. Kobiecość i męskość widziane oczami homoseksualnych autorów
- Autorzy:
-
Pyrek, Anita
- Słowa kluczowe:
-
homoseksualność, pisarz gejowski, powieść homoseksualna, powieść współczesna, kobiecość, męskość, gender, kamp
homosexuality, homosexual author, homosexual novel, recent novel, femininity, masculinity, gender, camp
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The hereby thesis analyzes six novels written by five authors between the years of 2009 and 2017: 'Margot' by Michał Witkowski, 'Gej w wielkim mieście' i 'Chyba strzelę focha!' by Mikołaj Milcke, 'Bingo' by Marcin Szczygielski, 'Kochanek' by Jacek Melchior and 'Do Lolelaj. Gejowska utopia' by Bartosz Żurawiecki. It focuses on the analysis of the masculine and the feminine of the protagonists using gender methods. The cutoff date is 2004 – the year 'Lovetown' by Michał Witkowski, the first homoerotic novel that went mainstream and changed the way of homosexual literature was perceived, was published. It was inspired by Bartek Lis and his work 'Gejowskie (nie)męskości. Normy płciowe a strategie tożsamościowe gejów', which constitutes a sociological analysis of the perception of masculinity by homosexual men. In my thesis I drew upon several methods presented in this publication by Lis. These include Robert Brannon’s model of masculinity, Elisabeth Badinter's theory of construction of masculinity through rejection and exclusion of the child, the feminine, and the homosexual. I have also been drawing upon Eve Kosofsky -Sedgwick’s theory of homosocial desire as manifested in a homophobic behaviour. My analysis of models of femininity in homosexual literature is based the classification of female archetypes created by Piotr Sobolczyk. The goal of my research was to broaden the scope of knowledge of the portrayal of gay protagonists in literature written by homosexual authors. I am especially interested in the methodology, tools and poetics they employ to portray models of masculinity and femininity. As my interpretations are driven by sociological phenomena that influence the portrayal of the characters, the thesis is a study in both sociology and literary analysis.This work is divided into three chapters, each based on the specific character of the novels that are the subject of my thesis. Chapter One focuses on analysis and interpretation of Szczygielski's and Milcke's everyday life novels, which touch upon current social issues important to gays, written in a realistic way. Chapter Two is devoted to 'Kochanek' by Jacek Melchior, a novel distinguished by unique poetics of magic realism. Chapter Three analyses 'Do lolelaj. Gejowska utopia' and 'Margot' – non-realistic novels employing camp aesthetics, whose plot concentrates on threads that are of importance to individuals as opposed to the society, and which are not related to their sexual orientation.
Głównym tematem mojej pracy jest analiza sześciu powieści napisanych przez pięciu autorów między 2009 a 2017 rokiem sprofilowana pod kątem analizy męskości i kobiecości bohaterów dokonana przy użyciu metodologii genderowej. Należą do nich: „Margot” Michała Witkowskiego, „Gej w wielkim mieście" i „Chyba strzelę focha!” Mikołaja Milcke, „Bingo” Marcina Szczygielskiego, „Kochanek” Jacka Melchiora i „Do Lolelaj. Gejowska utopia” Bartosza Żurawieckiego.Za klucz doboru przyjęłam cezurę 2004 roku - wydanie „Lubiewa” Witkowskiego, które wprowadziło literaturę homoseksualną do mainstreamu, zmieniając tym samym sposób jej recepcji. Do napisania pracy zainspirowała mnie pozycja naukowa Bartka Lisa „Gejowskie (nie)męskości. Normy płciowe a strategie tożsamościowe gejów”, będąca socjologicznym ujęciem tematyki męskości widzianej z perspektywy homoseksualnych mężczyzn. Podczas analizy poszczególnych motywów korzystałam z teorii przedstawionych w publikacji Lisa. Należą do nich między innymi koncepcje Roberta Brannona dotyczące modeli męskości, propagowana przez Elisabeth Badinter teoria konstrukcji męskości opierająca się na zaprzeczeniu bycia dzieckiem, kobietą i homoseksualistą, a także koncepcja Eve Kosofsky - Sedgwick dotycząca pragnienia homospołecznego przejawiającego się w zachowaniach homofobicznych. Modele kobiecości w literaturze gejowskiej analizuję przy pomocy typologii żeńskich archetypów wydzielonych przez Piotra Sobolczyka. Za cel pracy obrałam poszerzenie wiedzy z zakresu konstruowania postaci ze względu na ich płeć kulturową w powieściach gejowskich napisanych przez homoseksualnych pisarzy, ze szczególnym naciskiem na stosowane przez nich narzędzia, metodologie i poetyki. W moich interpretacjach dużą rolę odgrywają czynniki socjologiczne wpływające na kreację omawianych bohaterów - z tego powodu praca ma charakter socjologiczno-literaturoznawczy.Praca została podzielona na trzy rozdziały interpretacyjne, zgodnie z ukształtowaniem poetyki poszczególnych pozycji. Pierwszy z nich zawiera analizę i interpretację powieści Szczygielskiego i Milcke, czyli prozy „blisko życia” podejmującej aktualne tematy społeczne doniosłe dla grupy homoseksualnych mężczyzn, przy czym utrzymana jest w nurcie prozy realistycznej. Drugi - przejściowy - został wyodrębniony na podstawie prozy z elementami realizmu magicznego, którą odnajdziemy na kartach „Kochanka” Jacka Melchiora. Ostatni rozdział poświęcony „Do Lolelaj. Gejowskiej utopii” i „Margot” skupia się na powieściach utrzymanych w konwencji nierealistycznej i kampowej, których akcja koncentruje się wokół wątków istotnych dla głównych bohaterów, nie mających powiązania z ich orientacją seksualną.