Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Education policy in Poland – continuity and change

Tytuł:
Education policy in Poland – continuity and change
Polityka Oświatowa w Polsce - ciągłość i zmiana
Autorzy:
Kot, Kamil
Słowa kluczowe:
polityka oświatowa, polityka publiczna, oświata, reforma oświaty, system oświaty
education policy, public policy, education, education reform, education system
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The work has been devoted to issues related to educational policy in Poland from the Second World War to the present times connected with the reform of education of the PiS government in 2017.In the introduction are presented the basic concepts necessary for further deliberations such as social policy and educational policy. The first introductory chapter analyzed the successive reforms of the education system during the Polish People's Republic. The second chapter deals with the legal and financial aspects of the education system in the Third Republic of Poland. The scales of expenditure and income of local governments for the conduct of educational policy was also analyzed. In the third chapter, based on findings made by the sciences of public policies, there are discussions on four specific groups of educational policy actors and the methods of evaluation elaborated within the education system. In the last chapter the social attitudes towards further education reforms in the Third Republic of Poland are analyzed, with particular emphasis on the current reform of education in 2017.The analysis made in this paper aims to prove that the educational policy is characterized by continuity and variability at the same time resulting from the looping of problems that constitute its agenda, and that all changes cause considerable fears and controversies in the society that influence the level of support for the reform of education in the Third Republic of Poland.

Praca poświęcona została zagadnieniom związanym z polityką oświatową w Polsce w okresie od II Wojnie Światowej do czasów obecnych, związanych z reformą edukacji rządu PiS w 2017 roku. We wstępie przedstawione zostały podstawowe pojęcia niezbędne dla dalszych rozważań takie jak polityka społeczna i polityka oświatowa. W rozdziale pierwszym wprowadzającym poddano analizie kolejne reformy systemu oświaty w okresie istnienia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Rozdział drugi odnosi się do podstaw prawno-finansowych systemu edukacji w III Rzeczpospolitej Polskiej. Poddano również analizie skalę wydatków i dochodów samorządów lokalnych z tytułu prowadzenia polityki oświatowej. W rozdziale trzecim, w oparciu o ustalenia poczynione w naukach o politykach publicznych, zawarte zostały rozważania na temat czterech wyszczególnionych grup aktorów polityki oświatowej, a także metod ewaluacji wypracowanych w ramach systemu edukacji. W ostatnim rozdziale poddano analizie społeczne nastawienie do kolejnych reform oświaty w III Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem obecnie wprowadzanej reformy edukacji 2017.Analiza dokonana w niniejszej pracy miała na celu udowodnić, że polityka oświatowa charakteryzuje się pewną ciągłością, a zarazem zmiennością wynikającą z zapętlenia problemów stanowiących jej agendę, a wszelkie zmiany wywołują w społeczeństwie sporo obaw oraz kontrowersji, które wpływają na poziom poparcia dla reform oświaty w III Rzeczpospolitej Polskiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies