Tytuł pozycji:
The everyday life and the cultural identity of the Eastern Borderlanders who inhabit Gliwice
- Tytuł:
-
The everyday life and the cultural identity of the Eastern Borderlanders who inhabit Gliwice
Życie codzienne i tożsamość kulturowa gliwickich Kresowian
- Autorzy:
-
Łoziński, Łukasz
- Słowa kluczowe:
-
Kresy Wschodnie, Kresowianie, repatrianci, Wschodniacy, Górny Śląsk, Gliwice, II RP, okres powojenny, PRL, III RP, repatriacje, migracje, inkulturacja, adaptacja, integracja, Litwa, Białoruś, Ukraina, ZSRR, Lwów, Stryj, Stanisławów
Eastern Borderlands, repatriations, Upper Silesia, Gliwice, Gleiwitz, The Second Polish Republic, Polish People’s Republic, The Third Polish Republic, World War II, postwar period, repatriations, migrations, adaptation, integration, Lithuania, Belarus, Ukraine, USSR, Lviv, Stryi, Ivano-Frankivsk
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis presents a description of everyday life and cultural identity of those inhabitants of Gliwice who came to the city from the territories granted to the USSR (as a result of the change of the Polish-Soviet borders in 1945). The studies are basing on ethnographic interviews, documents from archives and published memoirs. The materials have been interpreted in reference to the tradition of cultural anthropology.According to the research, a very important part of the group's identity is memory: of the house left in the East, of the migration to the West, of the first postwar years spent in Silesia. The past seems to be strongly experienced by those who come from the Eastern Borderlands.The thesis describes the nostalgia, the attempts to preserve and construct the group's identity, and the process of adaptation as well. Most of the members of the group feel connected with their new home. People from the Eastern Borderlands have become engaged in the community of Gliwice.
W pracy przedstawia się opis życia codziennego i tożsamości kulturowej tych mieszkańców Gliwic, którzy od 1945 roku przybywali do miasta z terenów przyznanych ZSRR. Na potrzeby badań przeprowadzono wywiady etnograficzne i kwerendę archiwalną. Materiały te, podobnie jak publikowane wspomnienia, zinterpretowano w odwołaniu do tradycji antropologii kulturowej.Jak wynika z przeprowadzonych badań, niezwykle istotną częścią tożsamości badanej grupy jest pamięć – o domu na Wschodzie, o migracji ku zachodowi, o pierwszych latach powojennych spędzonych na Śląsku. Przeszłość jest przez Kresowian intensywnie przeżywana.W pracy opisuje się nostalgię, praktyki konserwowania i konstruowania tożsamości gliwickich Kresowian, a także proces adaptacji. Większość członków badanej grupy odczuwa dziś związek z nowym miejscem zamieszkania. Kresowianie stali się gliwiczanami i z zaangażowaniem współtworzą lokalną społeczność.