Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Współdziałanie Prezydenta RP i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej

Tytuł:
Współdziałanie Prezydenta RP i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej
Cooperation between President of the Republic of Poland and Council of Ministers in foreign policy
Autorzy:
Bocheńska, Paulina
Słowa kluczowe:
pozycja ustrojowa, prezydent, Rada Ministrów, polityka zagraniczna, współdziałanie, Trybunał Konstytucyjny
constitutional position, president, Council of Ministers, foreign policy, cooperation, The Constitutional Court
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis is an attempt to answer the question, if The Constitution of the Republic of Poland gives possibility to differentiate precisely powers between constitutional executive authorities – President and Council of Ministers in a field of Polish foreign policy. Above all, postulate of cooperation between powers that is expressed in the Constitution was analyzed, especially in connection with the judgement of The Constitutional Court from 20th of May 2009. First chapter of thesis shows analysis of competences of executive authorities according to The Constitution. In the next chapter author analyzes definition of foreign policy and competences of President and Council of Ministers in this field. In the last chapter author analyzes cooperation between President and Council of Ministers in foreign policy according to the preamble and article 133 paragraph 3 of The Constitution and also judgement of The Constitutional Court from 20th of May 2009. Author paid attention also to the separate opinions and comments of doctrine.

Niniejsza praca stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy Konstytucja RP daje możliwość precyzyjnego rozgraniczenia kompetencji w sferze polityki zagranicznej między konstytucyjnymi organami władzy wykonawczej – Prezydentem RP oraz Radą Ministrów. Dokonano w niej przede wszystkim analizy postulatu współdziałania wyrażonego w Konstytucji RP, szczególną uwagę poświęcając postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego z 20 maja 2009 r. w sprawie sporu kompetencyjnego między Prezydentem RP a Prezesem Rady Ministrów w kwestii określenia centralnego konstytucyjnego organu państwa, który uprawniony jest do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach Rady Europejskiej. W pierwszym rozdziale praco dokonano analizy usytuowania organów władzy wykonawczej w ustroju Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji RP. W kolejnym rozdziale pracy zdefiniowano pojęcie polityki zagranicznej, jej prowadzenia i koordynacji. Poddano ponadto analizie kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów w obszarze polityki zagranicznej. W ostatnim rozdziale pracy podjęto próbę analizy relacji Rady Ministrów i Prezydenta RP w sferze polityki zagranicznej. Dokonano rozważenia wymogu współdziałania władz publicznych wyrażonego w preambule oraz w art. 133 ust. 3 Konstytucji RP. Poddano szczegółowej analizie postanowienie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie sporu kompetencyjnego między Prezydentem RP a Prezesem Rady Ministrów, zwrócono uwagę na zdania odrębne oraz komentarz doktryny.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies