Tytuł pozycji:
Etyczny i społeczny wymiar zarządzania w kontekście międzynarodowego ruchu Fair Trade
The purpose of the thesis is to proof that the international Fair Trade movement is a developing conception in Polish consumers’ awareness in terms of both ethical and social dimensionof management. The theoretical part of the paper is dedicated to the following concepts: management and its functions, ethics in management, social responsibility in business and sustainable trade. The part of the empirical research is based on the perception of the ideaof Fair Trade by potential consumers. The research shows that polish consumers are more willing to purchase local products rather than products labeled with Fair Trade international certificate. In order to change that tendency there is a need to educate the society as well as adjust the economic aspects of the Fair Trade movement to average gross income of potential consumer in direct proportion.
Celem pracy jest udowodnienie, iż międzynarodowy ruch Fair Trade w kontekście etycznegoi społecznego ujęcia zarządzania jest pojęciem nowym, dopiero rozwijającym sięw świadomości polskich konsumentów. W części teoretycznej szczegółowo omówiono pojęcia takie jak: zarządzanie i jego funkcje, etyka w zarządzaniu, społeczna odpowiedzialność biznesu czy zrównoważony handel. Część empiryczna została poświęcona badaniom na temat postrzegania idei sprawiedliwego handlu przez potencjalnych klientów.Jak wynika z przeprowadzonych badań, polscy konsumenci są bardziej skłonni do wybierania lokalnych produktów, niż tych oznakowanych międzynarodowym certyfikatem Fair Trade. Aby to uległo zmianie, należy edukować społeczeństwo, a także w miarę możliwości uelastycznić i dostosować ekonomiczne aspekty ruchu Fair Trade, wprost proporcjonalnie do przeciętnych dochodów brutto potencjalnego klienta.