Tytuł pozycji:
Errors made by learners of English in using the Present Perfect tense
This thesis presents errors made by Polish learners of English, when they use the Present Perfect Simple tense. The text is divided into two parts presenting the theory and the practice of the tense. The theoretical part describes the Present Perfect Simple tense and shows examples of errors in English sentences with explanation of their occurrence and causes. Furthermore, the thesis presents possible methods of eliminating errors by carrying out suitable linguistic exercises that are done in order to consolidate correct grammatical structures by students. The theory also illustrates the most frequent causes of making grammatical errors. They arise from the lack of appropriate knowledge (the correct form of the Past Participle), and influence of the mother tongue while completing exercises in a foreign language.The practical part of this thesis includes five lesson plans. they are intended to teach the Present Perfect Simple tense to students at the age of 12-13. The lessons are devoted to familiarizing students with basic grammatical forms found in this tense.The conclusions of this thesis were drawn from the analysis carried out in the theoretical part and from the lesson plans in the practical part. They recapitulate this thesis.
W niniejszej pracy licencjackiej prezentowane są błędy, które popełniają polscy uczniowie stosując w gramatyce angielskiej czas Present Perfect. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej oraz praktycznej. Część teoretyczna pracy omawia czas Present Perfect oraz ukazuje przykłady błędów w zdaniach, wraz z omówieniem przyczyn ich występowania. Ponadto przedstawia możliwe sposoby wyeliminowania tych błędów, poprzez przeprowadzanie odpowiednich ćwiczeń językowych, które mają na celu utrwalenie poprawnych struktur gramatycznych przez uczniów. Omówiono także najczęstszą przyczynę popełniania błędów gramatycznych. Ich źródłem jest brak odpowiedniej wiedzy (poprawna forma Past Participle), a także sugerowanie się ojczystym językiem w trakcie rozwiązywania ćwiczeń w języku obcym.Część praktyczna niniejszej pracy zawiera pięć konspektów przeprowadzenia bloków lekcyjnych na temat Present Perfect dla uczniów w wieku 12-13 lat. Lekcje mają na celu zaznajomienie uczniów z podstawowymi formami gramatycznymi występującymi w tym czasie. Na podstawie analizy przeprowadzonej w części teoretycznej i opracowania konspektów w części praktycznej wyciągnięto wnioski, które stanowią podsumowanie niniejszej pracy.