Przedmiotem pracy jest analiza czynników wpływających na wybór miejsca dziedzictwa kulturowego jako oferty turystycznej na przykładzie Wzgórza Wawelskiego w Krakowie. Celem głównym pracy jest przedstawienie turystyki dziedzictwa kulturowego jako jednej z form turystyki kulturowej oraz zbadanie czynników wpływających na popyt na miejsce dziedzictwa kulturowego wśród turystów na przykładzie Wzgórza Wawelskiego w Krakowie. Głównymi elementami treści pracy są: turystyka kulturowa, turystyka kultury wysokiej, dziedzictwo kulturowe, turystyka dziedzictwa kulturowego wraz z przedstawieniem zakresu turystyki kulturowej, związku dziedzictwa kulturowego z turystyką, ustalenie elementów turystyki dziedzictwa kulturowego oraz jej rodzajów, charakterystyka aspektów prawnych i ekonomicznych turystyki dziedzictwa kulturowego, czynników wpływających na popyt na produkty turystyki dziedzictwa kulturowego, charakterystyka polskich obiektów znajdujących się na Liście UNESCO oraz analiza czynników wpływających na popyt na miejsce dziedzictwa kulturowego wśród turystów na przykładzie Wzgórza Wawelskiego w Krakowie. Analiza została przeprowadzona za pomocą sondażu diagnostycznego przy wykorzystaniu ankiety internetowej. Główna teza pracy brzmi: popyt na miejsce turystyki dziedzictwa kulturowego wśród turystów zależy przede wszystkim od takich czynników jak: stopień jego znajomości, stan zachowania i estetyka obiektu, oryginalność i unikatowość obiektu, odniesienie obiektu do wydarzeń i postaci historycznych, dostępność obiektu oraz jakość infrastruktury turystycznej obiektu i usług pośrednio z nią związanych. Najważniejszym wnioskiem wynikającym z pracy jest potwierdzenie tej tezy dla pięciu pierwszych z wyżej wymienionych czynników popytowych. W niniejszej pracy wykorzystano wiele polskich źródeł z zakresu głównie turystyki kulturowej w także kilkanaście zagranicznych pozycji. W przeprowadzonym badaniu wzięły udział w większości kobiety(67,7%) nieprzekraczające 30 lat(84,9%) z wykształceniem wyższym(76,3%). Większość z nich była już wcześniej na Wzgórzu Wawelskim w celach turystycznych(86%) oraz odwiedza miejsca związane z dziedzictwem kulturowym(90,3%), ale rzadko, raczej w formie wycieczek regionalnych lub objazdowych, nie tylko o tematyce dziedzictwa kulturowego(65,6%). Według badanych głównymi czynnikami wpływającymi na ich wizytę na Wzgórzu Wawelskim w celach turystycznych jako miejscu dziedzictwa kulturowego jest pięć pierwszych wyżej wymienionych czynników popytowych(ponad 80% odpowiedzi pozytywnych) a badani podzieleni są jedynie we wpływie jakości infrastruktury turystycznej i usług pośrednio z nią związanych obiektu(po około 50% odpowiedzi). Według ankietowanych czynnikiem, który w dużym lub bardzo dużym stopniu wpływa na wizytę jest oryginalność i unikatowość obiektu(odpowiednio 25,8% oraz 53,8% odpowiedzi). Innymi takimi czynnikami są: stan zachowania i estetyka obiektu, odniesienie obiektu do wydarzeń i postaci historycznych oraz dostępność obiektu(odpowiednio 35,5% i 33,3%, 34,4% i 40,9% oraz 26,9 i 36,6%). Neutralnym czynnikiem dla badanych jest znajomość obiektu (25,8% odpowiedzi wskazujących na średni wpływ tego czynnika). Czynnikiem, który w małym lub bardzo małym stopniu wpływa na wizytę jest dla ankietowanych jakość infrastruktury turystycznej obiektu i usług pośrednio z nią związanych(odpowiednio 19,4% i 23,7%). W zakresie znajomości obiektu za najważniejszy czynnik ankietowani uznali obecność obiektu na Liście UNESCO(41,9%). Badani odnosząc się do czynników dotyczących stanu zachowania i estetyki wskazali na naturalne piękno(40,9%) i wygląd zewnętrzny(36,6%) obiektu jako najważniejsze w tym zakresie Za najważniejszy czynnik z zakresu dostępności obiektu badani uznali powszechnie dostępną informację o zabytkach i obiektach turystycznych(69,9%). Z czynników dotyczących jakości infrastruktury turystycznej i usług pośrednio z nią związanych badani za najważniejszy uznali ciekawą ofertę czasu wolnego(58,1%).
The subject of the study is analysis of factors influencing the choice of a cultural heritage site as a tourist offer on the example of the Wawel Hill in Cracow. The main aim of the work is to present the tourism of cultural heritage as one of the forms of cultural tourism and to examine the factors influencing the demand of the place of cultural heritage among tourists on the example of the Wawel Hill in Cracow. The main elements of the content of the work are: cultural tourism, high culture tourism, cultural heritage, cultural heritage tourism, together with the presentation of the scope of cultural tourism, identification of elements of cultural heritage tourism and its types, characteristics of legal and economic aspects of cultural heritage tourism, factors influencing the demand for cultural heritage products, characteristics of Polish objects on the UNESCO World Heritage List and analysis of factors influencing the demand of cultural heritage among tourists on the example of Wawel Hill in Cracow. The analysis was conducted using a diagnostic survey using an internet survey. The main thesis is: the demand for a place of cultural tourism among tourists is influenced mainly by factors such as the degree of familiarity, behavior and aesthetics of the object, originality and uniqueness of the object, object reference to events and historical figures, accessibility of the object and quality of tourist infrastructure of the object and services indirectly associated with it. The most important conclusion from the work is to confirm this thesis for the first four of the aforementioned demand factors. Many Polish sources mainly from the field of cultural tourism and a dozen or so foreign positions were used in this work. Most of the respondents of survey are women(67.7%) do not exceeding 30 years(84.9%) with tertiary education(76.3%). Most of them were previously on the Wawel Hill for tourist purposes(86%) and visits places related to cultural heritage(90.3%), but rarely, rather in the form of regional or touring tours, not only about the subject related to cultural heritage(65,6%). According to the survey, the main factors influencing their visit to the Wawel Hill for tourist purposes as a site of cultural heritage site are the first four, from the aforementioned, demand factors(more than 80% of positive responses) and the respondents are divided only in the influence of the quality of tourism infrastructure and services indirectly related to it(after about 50% of responses). According to respondents, the originality and uniqueness of the facility(25.8% and 53.8%, respectively) have big or very big impact on the visit. Other factors are: condition and aesthetics of the object, object reference to events and historical figures and accessibility of the facility(respectively: 35.5% and 33.3%, 34.4% and 40.9%, 26.9% and 36.6% ). A neutral factor for respondents is knowledge of the object(25.8% of respondents indicating the average influence of this factor). The quality of the tourist infrastructure of the facility and related services is the factor that influence is small or very small for the visit(respectively: 19.4% and 23.7%). In terms of knowledge of the object, the most important factor was the presence of the object on the UNESCO World Heritage List(41.9%). Respondents on the state of behavior and aesthetics pointed to natural beauty(40.9%) and appearanc (36.6%) of the object as the most important in this regard. As the most important factor in the accessibility of the object, the survey found commonly available information about monuments and tourist facilities(69.9%). Of the factors related to the quality of tourism infrastructure and services indirectly related to it, the respondents considered an interesting offer of free time (58.1%).