Tytuł pozycji:
Style radzenia sobie ze stresem a poziom satysfakcji z życia wśród nauczycieli szkół podstawowych
- Tytuł:
-
Style radzenia sobie ze stresem a poziom satysfakcji z życia wśród nauczycieli szkół podstawowych
The styles of coping with stress and the level of satisfaction of life among primary school teachers
- Autorzy:
-
Druzgała, Michał
- Słowa kluczowe:
-
stres, style radzenia sobie ze stresem, satysfakcja z życia, edukacja, nauczyciele, stres w pracy nauczyciela, CISS, SWLS
stress, styles of coping with stress, life satisfaction, education, teachers, stress in teaching, CISS, SWLS
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the following research was to examine the link between the overall stresslevel, styles of coping with it, and life satisfaction in case of elementary school teachers. 78people were surveyed via Satisfaction With Life Scale questionnaire, ”Źródła stresu wzawodzie nauczyciela” questionnaire, as well as Composite Indicator of Systemic Stressquestionnaire. The statistic analysis as proven that, in accordance with the author’spredictions, Task-Focused Style (SSZ) significantly correlates positively with satisfaction oflive level (SWL). A substantial correlation with SWL was also noted in case of one ofsubscales of Evasion-Focused Style (SSU), namely – Social Contact Seeking (PKT). Level ofsignificance was not achieved in case of correlation of Overall Stress Level (OPS) with SWL,which entailed superseding of author’s second research hypothesis. OPS significantlycorrelates positively with Emotion-Focused Style (SSE). In case of 10 distinguished stresssources in the job of a teacher, only 1 correlates negatively with SWL – ”Niepewność pracy”(”job insecurity”). Two out of three research hypotheses were proven, although surveylimitation need to be considered, which is discussed in the last part of the dissertation.
W niniejszym badaniu sprawdzano związek pomiędzy ogólnym poziomem stresu,stylami radzenia sobie z nim, a satysfakcją z życia u nauczycieli szkół podstawowych.Przebadano 78 osób kwestionariuszami: SWLS, “Źródła stresu w zawodzie nauczyciela” orazCISS. Analiza statystyczna wykazała, że zgodnie z przewidywaniami autora, StylSkoncentrowany na Zadaniu (SSZ) istotnie koreluje dodatnio z poziomem satysfakcji z życia(SWL). Istotną dodatnią korelację z SWL odnotowano również w przypadku jednej z dwóchpodskal Stylu Skoncentrowanego na Unikaniu (SSU), a mianowicie - PoszukiwaniuKontaktów Towarzyskich (PKT). Poziomu istotności nie osiągnięto w przypadku korelacjiogólnego Poziomu Stresu (OPS) z SWL, co wiązało się z obaleniem drugiej hipotezybadawczej. OPS istotnie dodatnio koreluje ze Stylem Skoncentrowanym na Emocjach (SSE).W przypadku 10 wyróżnionych źródeł stresu w pracy nauczyciela, tylko 1 istotnienegatywnie koreluje z SWL - “Niepewność pracy”. Dwie z trzech hipotez badawczychznalazły potwierdzenie, choć należy wziąć pod uwagę ograniczenia badania, o których autorwspomina w końcowej części dyskusji.