Tytuł pozycji:
"Bunt kontra tradycja. Wychowanie dzieci a teoria gender w książkach Astrid Lindgren o Dzieciach z Bullerbyn i o Pippi Pończoszance"
- Tytuł:
-
"Bunt kontra tradycja. Wychowanie dzieci a teoria gender w książkach Astrid Lindgren o Dzieciach z Bullerbyn i o Pippi Pończoszance"
Tradition versus uppror. Barnuppfostran och genus i Astrid Lindgrens böcker om barn i Bullerbyn och om Pippi Långstrump
"Tradition versus rebellion. Childhood education and gender theory in the Bullerby Children and Pippi Longstocking books by Astrid Lindgren"
- Autorzy:
-
Śmietańska, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
Tradition, gender, feminism, gender norms, gender performativity, patriarchate, idyll, children’s literature, childhood
Tradition, genus, feminism, genusnormer, genusperformativitet, patriarkat, idyll, barnlitteratur, barndom
Tradycja, gender, feminizm, normy płciowe, performatywność płci, patriarchat, idylla, literatura dziecięca, dzieciństwo
- Język:
-
szwedzki
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedstawiona praca magisterska porusza problematykę tradycji, feminizmu oraz gender. Analiza oparta została na seriach o Dzieciach z Bullerbyn oraz o Pippi Pończoszance autorstwa Astrid Lindgren. Sielankowy obraz dzieciństwa zestawiono z niekonwencjonalnym stylem życia Pippi. Dzieci mieszkające w Bullerbyn dorastają bowiem w gronie najbliższych i codziennie obserwują tradycyjne role płciowe prezentowane przez rodziców. Pozbawiona opieki dorosłych Pippi cieszy się zaś nieograniczoną wolnością, a jej kontrowersyjna postać stanowi zaprzeczenie cech przypisywanych dziewczynkom i kobietom. Oprócz wyszczególnienia tradycyjnych norm genderowych analiza wykazała, iż bohaterowie powieści rozgrywającej się w Bullerbyn prezentują cechy, które tradycyjnie nie są łączone z daną płcią. Z kolei Pippi Pończoszanka niejednokrotnie stara się zachowywać zgodnie z obowiązującymi regułami, lecz równocześnie dopasowuje je do swoich potrzeb. W ten sposób podważona zostaje ich naturalność, co wskazuje na to, iż cechy genderowe stanowią jedynie wytwór kultury.
The presented thesis deals with issues of gender, feminism and tradition. The analysis is based on the Bullerby Children series and Pippi Longstocking by Astrid Lindgren. The idyllic image of childhood was collated with Pippi's unconventional lifestyle. Children who live in Bullerby grow up in full families and observe the traditional gender roles presented by their parents daily. Deprived of adult care, Pippi enjoys unlimited freedom, and her controversial figure is a denial of the aspects traditionally attributed to girls and women. In addition to specifying traditional gender norms, the analysis showed that the Bullerby’s citizens also feature traits that traditionally are not linked to their sexes. On the other hand, seemingly rebellious Pippi often tries to behave in accordance with the established rules. The character adjusts the standards to her needs, thus undermining their naturalness and proving that they are culturally constructed.
Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra hur genus gestaltas i serien om Pippi Långstrump och i Bullerbyn-böckerna som skrivits av Astrid Lindgren. I min studie har jag analyserat hur flickor och pojkar framställs i dessa serieböcker med tanke på genusnormen. Jag har belyst traditionella normer och stereotyper gällande kön som fungerar i samhället och anses som naturliga. Analysen innehåller en reflektion över genusnormer som ligger till grund för Bullerbybarnens uppfostran och undersökning av vissa nya drag i deras genus. Av denna anledning har jag åberopat mig på feminism och genusstudier. Särskilt uppmärksamhet har jag ägnat åt Pippi Långstrump som går mot traditionen och som tydligt ifrågasätter kvinnliga genusnormer i form av ett prinsessideal. På samma sätt har jag diskuterat om Pippi är ett feministiskt manifest eller snarare representerar barns frihet oavsett kön. Av denna undersökning följer att genusnormerna inte kan betraktas som naturliga utan är en kulturkonstruktion som uppstår genom upprepning.