Tytuł pozycji:
Stereotyp płciowy dotyczący matematyki i lęk przed matematyką u uczennic i uczniów 6. klasy szkoły podstawowej.
Matematyka jest nieodłączną częścią wykształcenia człowieka, a wysokie umiejętnościmatematyczne pozwalają na pracę w wielu nowoczesnych zawodach. Problematyka różnicpłciowych w osiągnięciach matematycznych jest obszarem wartym dokładnego przyjrzeniasię, ze względu na mały udział kobiet w sektorze związanym z matematyką. Celemniniejszego badania jest przeanalizowanie lęku przed matematyką i stereotypu płciowegodotyczącego matematyki u uczniów 6. klasy szkoły podstawowej. W badaniu została użytaSkala AMAS, w polskiej walidacji oraz stworzona na potrzeby badania, metoda do mierzeniastereotypu płciowego w matematyce.Nie uzyskano istotnych statystycznie różnic w średnich wynikach ogólnych skali AMAS orazw podskali uczenie się, pomiędzy uczniami i uczennicami. W podskali bycia testowanymuczennice uzyskały istotnie statystycznie wyższe średnie wyniki niż uczniowie. Uzyskanoistotne statystycznie różnice pomiędzy grupami, o różnym nastawieniu do matematyki wpoziomie lęku przed matematyką oraz pomiędzy grupami różniących się ocenami zmatematyki. Wyniki nie pozwoliły na utrzymanie hipotezy, mówiącej o przejawianiu przezuczniów 6 klasy szkoły podstawowej stereotypu płciowego dotyczącego matematyki. Wynikibadań można interpretować jako sygnał o istnieniu pozytywnej tendencji, zmieniającejpostrzegania matematyki jako przedmiotu typowo męskiego.
Math is a very important part of education. High mathematical abilities give a chance to workin many advanced professions. The issue of gender differences in math performance is worthexploring because of the underrepresentation of women in field of mathematics. The aim ofthis study is to measure math anxiety and math gender stereotype among last class students ofelementary school. The AMAS Scale and the authorial method to measure math genderstereotype were used. There was no significant difference between boys and girls in averagegeneral results in AMAS Scale as well as in its subscale – learning. In AMAS subscale –being tested, girls has significantly higher results than boys. There were significantdifferences between boys and girls math anxiety level when students were divided intogroups by attitudes toward math and math grades. Students in this study do not evince mathgender stereotype. Results of this study can be interpreted as a existence of positive tendencyof changing math perception as a typically male subject.