Tytuł pozycji:
Montessori system reception by parents of children from pre-school facilities
This paper is about an alternative teaching system at the level of pre-school education which is pedagogy developed by Maria Montessori. The main purpose is to look at the above problem through the eyes of parents whose children attend those kindergartens - what motivates them to make a decision about an educational path for their children and what consequences are after that. The paper is of a research nature and I have used qualitative research to develop it. The paper consists of three chapters. The first one presents the most popular alternative educational systems in Polish kindergartens, their genesis and essence based on the literature of the subject. It is easy to see that most of this chapter is devoted primarily to the characterization of Montessori pedagogy. Its main components, theoretical background and its reception in Polish education are described, includes information on the educational conditions of teachers teaching this educational system. Undoubtedly an important role in this issue is played by the Polish Montessori Association operating since 1994, which is also approximate in this chapter. The second chapter presents the research methodology for this paper. There are specified: research problem, research objectives, subject of research, variables and indicators and characteristics of the research sample. During the research procedure I decided to use qualitative research, and more accurately, interview technique. For this purpose, I developed an interview questionnaire containing questions for respondents. The third chapter presents the results of these studies and their interpretation.For the purposes of this paper, interviews were conducted with sixty parents from two different Polish regions. The main conclusions of their statements are contained in the summary of the thesis.
Niniejsza praca dotyczy alternatywnego systemu nauczania na poziomie edukacji przedszkolnej jakim jest pedagogika opracowana przez Marię Montessori. Głównym celem jest spojrzenie na powyższy problem oczami rodziców, których dzieci uczęszczają do takich placówek przedszkolnych – co ich motywowało do podjęcia decyzji o takiej ścieżce edukacyjnej dla swoich dzieci oraz jakie są jej dalsze skutki. Praca ma charakter badawczy i wykorzystałam do jej opracowania badania jakościowe.Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich przedstawia najpopularniejsze alternatywne systemy edukacyjne w polskich przedszkolach, ich genezę i istotę w oparciu o literaturę przedmiotu. Nietrudno się domyślić, że większość tego rozdziału poświęcona jest przede wszystkim charakterystyce pedagogiki Montessori. Opisane są jej główne komponenty, zaplecze teoretyczne oraz jej recepcja w polskiej oświacie wraz z informacjami dotyczącymi warunków kształcenia nauczycieli uczących tym systemem edukacyjnym. Niewątpliwie ważną rolę w tym zagadnieniu odgrywa Polskie Stowarzyszenie Montessori działające od 1994 roku, które to również jest przybliżone w niniejszym rozdziale. Drugi rozdział natomiast przedstawia metodologię badań przeprowadzonych na potrzebę niniejszej pracy. Określone tam są kolejno: problem badawczy, cele badawcze, przedmiot badań oraz zmienne i wskaźniki oraz charakterystyka próby badawczej. W toku postępowania badawczego zdecydowałam się posłużyć badaniami jakościowymi, a dokładniej techniką wywiadu. W tym celu opracowałam kwestionariusz wywiadu zawierający pytania dla respondentów. W rozdziale trzecim przedstawione są wyniki owych badań oraz ich interpetacja. Na potrzeby niniejszej pracy przeprowadzono wywiady z szcześćdziesięcioma rodzicami z dwóch różnych regionów Polskich. Główne wnioski płynące z ich wypowiedzi zawarte są w podsumowaniu pracy.