Tytuł pozycji:
The significance of the agency and communalist characteristics in the creation of an image of public figures.
Thesis presents the most important issues of agency and communalism and the influence of the characteristics associated with these dimensions on the perception of celebrities by other people. I based the research on the works of Wojciszke (2011, 2009, 2004), which inspired me to undertake the subject of the perception of others, especially the less known public person who has a status of celebrity. The aim of the study is to answer the question whether the agency and communalism do influence their perception and if the gender of the evaluating individual matters.To achieve the objectives, I did a study via an online platform Qualtrics. 190 people answered the questions (136 women and 54 men). I used “Scale to measure the orientation of the mover and communalism” (Wojciszke & Szlendak, 2010). The most significant results of my research shows that men, to a lesser extent than women, pay attention to the increase in the agent and communalist characteristics in a public figure, however, considering the decrease in the agent and communalist characteristics in a female public figure, the results for the male group have proven to be statistically significant.
Poniższa praca prezentuje najważniejsze kwestie na temat sprawczości i wspólnotowości oraz wpływ cech związanych z tymi wymiarami na postrzeganie celebrytek przez innych ludzi. Głównie opierałam się na pracach Wojciszke (2009, 2011, 2004), które zainspirowały mnie do badań na temat postrzegania innych, a w szczególności mniej znanych osób publicznych, które mają status celebryty. Celem pracy jest odpowiedź na pytania: czy sprawczość i wspólnotowość wpływają na ich spostrzeganie oraz czy natężenie tych cech będzie miało różne znaczenia, biorąc pod uwagę płeć osób oceniających.Aby dowiedzieć się czegoś na temat nurtujących mnie pytań, przeprowadziłam badanie za pośrednictwem platformy internetowej Qualtrics, wykonane na 190 osobach (uczestniczyło w nim 136 kobiet i 54 mężczyzn). Do badania wykorzystałam Skalę do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej (Wojciszke, Szlendak, 2010). Najważniejsze wnioski z moich badań wykazały, że mężczyźni mniej niż kobiety, zwracają uwagę na wzrost cech sprawczych i wspólnotowych u osoby publicznej. Z kolei badając spadek cech sprawczych i wspólnotowych u celebrytki, to właśnie dla mężczyzn wyniki okazały się istotne statystycznie.