Tytuł pozycji:
Use of religious motive in advertising
Praca dyplomowa porusza zagadnienia związane z użyciem motywu religii w reklamie i stanowi zrąb dla ich zastosowania w etapach produkcji spotu reklamowego. Na przykładzie kampanii reklamowych tworzonych na zlecenie przedsiębiorców, autor niniejszej pracy wskazał na balans pomiędzy wiarą, religijnością a kontrowersyjnym użyciem symboli czy też scen biblijnych w celu pozyskania nowych konsumentów. Niejednokrotne odesłanie do atrybutów kojarzonych z konkretnym wyznaniem, twórcy reklam stworzyli system oderwany od kanonu poważanych wartości przez społeczeństwo. Przekroczenie granicy etyki spowodowało zwrócenie uwagi konsumentów, a to doprowadziło do eliminacji innych produktów z rynku, który jest przepełniony wyrobami o podobnych właściwościach. Praca licencjacka składa się z trzech rozdziałów, w których począwszy od genezy reklamy, psychologicznego użycia technik psychomanipulacyjnych, autor przeprowadza analizę wykorzystania motywów religijnych na podstawie konkretnych kampanii. Finalizację pracy stanowi opisanie kampanii reklamowych prowadzonych przez United Colors od Benetton oraz House. Owe dwa duże przedsiębiorstwa dzięki kontrowersyjnemu użyciu reklamy doprowadziły do zwrócenia uwagi społeczeństwa na markę oraz pozyskały nowych konsumentów. Reklama w niniejszych przypadkach nie tylko ma prowadzić do wzbudzenia zainteresowania produktem, ale ma także czasami za zadanie uświadomić społeczeństwu problem niejednokrotnie przemilczany przez media.
The diploma thesis discuss issues associated with religion motive usage in advertising and constitute a state for their deployment on each stage of advertising spot’s production.On example of an advertisement campaign performed by producers working on entrepreneurs’ commission, the author of present dissertation pointed the balance between faith, religiousness and controversial use of symbols or the scenes from the Bible in the aim of acquiring new customers. Multiple reference to attributes associated with a particular faith, advertising authors created a system detached from the canon of the socially respected values. Breaching the ethics’s ambit have drawn customers’ focus which subsequently resulted in other products elimination from the market which is replete with commodities of similar characteristics. The diploma thesis consists of three sections, in which, commencing from advertising’s genesis, psychological use of psycho manipulation techniques, the author conducts a study of advertising’s utilisation on the basis of specific campaigns. A description of advertising campaign performed by United Colours of Benetton and House poses as a finalisation of the thesis. These two, great enterprises as a result of controversial advertisement use have gained the society attention for their brands and have won new clientele. In the foregoing examples advertisements not only should lead to increase interest in product but also, on occasion they should contribute in raising society’s awareness to an issue which media often left unsaid.