Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Speech act of complaint in the Polish language

Tytuł:
Speech act of complaint in the Polish language
Narzekanie w języku polskim
Autorzy:
Złotkowska, Matylda
Słowa kluczowe:
pragmatyka, narzekanie, akty mowy, uprzejmość, emocje
pragmatics, complaint, speech acts, politeness, emotions
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work is to demonstrate if the speech act of complaint is emotional and how Polish people complain; what emotional language they use as well as if it is true that Polish people complain in order to make stronger social bonds and to find solidarity in the same problems. However, most of all, the main goal is to show if Wyrwas's (2002) division of features of complaint can be applied in Polish language.The thesis consists of three chapters. Chapter 1 concentrates on the discussion about speech acts and their types, the emotional language as well as politeness, positive and negative face and saving and threatening of the face. Chapter 2 focuses on the theme of complaint both in Polish and English language. The speech statistic data of the topics Polish people complain about is provided and the syntactic features of complaints are enumerated and described. Chapter 3, which is a practical part of the thesis, introduces methods and instruments used in collecting data and describes the participants. The analysis comprises quantitative and qualitative research method. The study is mostly based on the Wyrwas's (2002) division of features of complaint as it aims at verify if this division is applicable.The thesis is accompanied by the transcript of the recorded conversations, which is presented in Appendix 1, together with the clarification of the symbols used.

Celem tej pracy jest wykazanie, czy akt mowy jest emocjonalny i w jaki sposób narzekają Polacy; jakim językiem emocjonalnym posługują się, a także czy to prawda, że Polacy skarżą się, aby budować silniejsze więzi społeczne i aby znaleźć solidarność w tych samych problemach. Przede wszystkim jednak głównym celem jest pokazanie, czy podział cech Wyrwas (2002) można zastosować w języku polskim.Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział 1 skupia się na dyskusji o aktach mowy, ich typach, języku emocjonalnym, jak również uprzejmości, pozytywnej i negatywnej twarzy oraz chronieniu i zagrożeniu twarzy. Przedstawione zostały akt mowy w języku polskim oraz dane statystyczne dotyczące tematów, na które skarżą się Polacy, a także syntaktyczne cechy skargo są wypisane i omówione. Rozdział 3, który jest częścią praktyczną pracy magisterskiej, wprowadza metody i narzędzia wykorzystywane do gromadzenia danych i opisuje uczestników. Analiza obejmuje ilościową i jakościową metodę badawczą. Badanie opiera się głównie na cechach skargi przedstawionych przez Wyrwas (2002), który ma na celu sprawdzenie, czy podział ten ma zastosowanie.Pracy towarzyszy zapis nagranych rozmów, który jest przedstawiony w Załączniku 1, wraz z wyjaśnieniem symboli użytych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies