Tytuł pozycji:
Masakra nankińska na tle stosunków chińsko-japońskich - przedstawienie i upamiętnienie w kinematografii
- Tytuł:
-
Masakra nankińska na tle stosunków chińsko-japońskich - przedstawienie i upamiętnienie w kinematografii
Nanjing Massacre in the Context of Sino-Japanese Relations - Presentation and Commemoration in Cinematography
- Autorzy:
-
Gorzelnik, Patrycja
- Słowa kluczowe:
-
masakra nankińska, gwałt nankiński, stosunki chińsko-japońskie, II wojna chińsko-japońska, chińska kinematografia narodowa, film wojenny, upamiętnienie
Nanjing Massacre, Rape of Nanjing, Sino-Japanese Relations, Second Sino-Japanese War, Chinese National Cinema, War Film, Commemoration
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
13 grudnia 1997 r. wojska japońskie zdobyły ówczesną stolicę Chin, Nankin i dokonały masakry tamtejszej ludności. Oficjalne szacunki podają, że zginęło wówczas 300 tysięcy osób, zarówno żołnierzy, jaki i cywilów. Historia pokazuje jak na przestrzeni lat obraz i pamięć o rzezi nankińskiej ulegały zmianom. Dziedziną, która w szczególny sposób porusza temat Nankinu jest chińska kinematografia narodowa. Twórcy filmowi nie raz podejmowali próbę przedstawienia tragedii nankińskiej, jako że ten rodzaj przekazu jest w stanie dotrzeć do dużej liczby osób. Jest również bardziej uniwersalny i łatwiejszy w odbiorze przez co ma większy wpływ na kształtowanie światopoglądu widzów. Choć w Chinach i Japonii kwestia ta po dziś dzień wzbudza wiele kontrowersji, nie jest to temat popularny w europejskim kręgu kulturowym i zanany jest raczej tylko osobom badającym kulturę Azji Wschodniej. Celem pracy jest ukazanie jak, w zależności od wydarzeń historycznych i stale zmieniających się relacji chińsko-japońskich, kształtował się obraz masakry nankińskiej. Aby lepiej zrozumieć to zagadnienie prześledzono historię stosunków, aby ukazać genezę konfliktu. Opisano działania żołnierzy japońskich w Nankinie oraz poruszono kwestię nieporozumień, które wynikały z tamtych wydarzeń historycznych. Dokonano analizy dzieł filmowych na tle historii chińskiego kina narodowego, w celu lepszego zrozumienia treści w nich przedstawianych.
Japanese troops captured present China’s capital Nanjing, and massacred the local population on 13th December 1997. Official estimates indicate that 300,000 people were killed, both soldiers and civilians. History shows how over the years the picture and memory of the Nanjing Massacre have changed. The field that specifically addresses the subject of Nanjing is Chinese national cinema. Filmmakers have repeatedly attempted to portray the Nanking tragedy, as this type of message is able to reach a large number of people. It is also more universal and easier to receive, which has a greater impact on shaping the viewers' worldview. Although in China and Japan this issue still arouses many controversies, it is not a popular subject in the European cultural circle and is rather only addressed to people studying the culture of East Asia. The aim of the thesis is to show how, depending on historical events and the constantly changing Chinese-Japanese relations, the picture of the Nanjing massacre was shaped. To better understand this issue, the history of relations has been traced to show the genesis of the conflict. The activities of Japanese soldiers in Nanjing were described and the issue of misunderstandings that resulted from those historical events was raised. An analysis of film works was made on the background of the history of Chinese national cinema, in order to better understand the content presented in them.