Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Różnice w błędach i strategiach pamięciowych między młodszymi i starszymi seniorami

Tytuł:
Różnice w błędach i strategiach pamięciowych między młodszymi i starszymi seniorami
Differences in errors and memory strategies between younger and older seniors
Autorzy:
Żołnierz, Magdalena
Słowa kluczowe:
prospective memory, seniors, memory errors, memory strategies
pamięć prospektywna, seniorzy, błędy pamięciowe, strategie pamięciowe
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przeprowadzone badania dotyczyły różnic w codziennym funkcjonowaniu pamięci między młodszymi i starszymi seniorami. W badaniu wzięło udział 60 osób (21 mężczyzn i 39 kobiet) w wieku senioralnym. Zostali oni podzieleni na dwie grupy: młodsi seniorzy (w wieku 61-73 lat) oraz starsi seniorzy (w wieku 74-87 lat). Badanie składało się z dwóch spotkań. Na pierwszym osoba badana wypełniała test MMSE oraz dostawała Dzienniczek Codziennych Błędów Pamięciowych, który wypełniała przez 7 kolejnych dni. Na drugim spotkaniu osoba badana wypełniała Kwestionariusz po prowadzeniu dzienniczka, Kwestionariusz Organizacji Dnia Codziennego Martina i Parka oraz Ankietę stosowanych strategii pamięciowych. Hipotezy badawcze postawione w badaniu nie potwierdziły się. Uzyskane wyniki sugerują, że nie ma istotnych różnic między młodszymi starszymi seniorami w częstości popełnianych błędów pamięciowych różnego typu ani częstości stosowanych strategii wspomagających pamięć prospektywną. Uzyskano jednak kilka dodatkowych efektów: młodsi seniorzy uznali swoje błędy za poważniejsze niż starsi seniorzy, a błędy prospektywne ogólnie dominowały w dzienniczkach i były uważane za bardziej niepokojące i poważniejsze niż pozostałe typy błędów. W porównaniu z pozostałymi typami błędów, błędy prospektywne były popełniane gdy osoba była w gorszym nastroju i pod wpływem silniejszego stresu. Wyniki wraz z dodatkowymi efektami uzyskanymi w badaniu mogą być inspiracją dla przyszłych badaczy chcących podjąć tej problematyki.

The research concerned differences in daily functioning of memory between younger and older seniors. Sixty people took part in this study (21 men and 39 women). They were divided into two groups: younger seniors (aged 61-73) and older seniors (aged 74-87). At the first meeting, the participant completed the MMSE test and received a Diary of Everyday Memory Errors. At the second meeting, the participant completed Past-Diary Compliance Questionnaire, Martin and Park’s Busyness Questionaire and Questionaire of Memory Strategies. The results suggest that there are no significant differences between younger and older seniors in the frequency of different types of memory errors and the frequency of the strategies used to support prospective memory. However, several additional effects were obtained. The results, with additional effects which were obtained in the study, may be an inspiration for future researchers who want to take up similar research problems.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies