Tytuł pozycji:
„Pomóż mi nie czuć się gorszym”, czyli edukacja polonistyczna a uczeń biedny
Celem pracy jest zbadanie, jak motyw biedy omawiany jest w edukacji polonistycznej oraz stworzenie własnego cyklu lekcji, poruszającego problem ubóstwa. Pierwsza część skupia się na określeniu barier, z jakimi mierzą się uczniowie biedni. W rozdziale tym przytoczone zostały opinie badaczy na ten temat, a ich wnioski omówione zostały z różnych perspektyw. Problemy dzieci biednych podzielono na te dotyczące sfery fizycznej i psychicznej. Wyszczególniony został również podział na kłopoty, z jakimi ubogie dzieci muszą stykać się w środowisku szkolnym oraz domowym. W pierwszym rozdziale umieszczona jest także krótka charakterystyka skali ubóstwa w Polsce. Druga cześć pracy zawiera określenie celów badań i opis narzędzi wykorzystanych do ich zrealizowania. Znajduje się w niej również opis środowisk, których przedstawiciele zostali poddani badaniu oraz charakterystyki poszczególnych szkół i klas. Kolejne fragmenty poświęcone są analizie i interpretacji rezultatów badań, wynikających z przeprowadzonych ankiet. Ostatni rozdział to podsumowanie wniosków płynących z całej pracy. W odniesieniu do nich stworzony został cykl lekcji, składający się z trzech scenariuszy lekcyjnych i jednego projektu, dołączony do pracy wraz z jego omówieniem.
The aim of the work is to examine how the motive of poverty is discussed in Polish language education and to create its own cycle of lessons addressing the problem of poverty. The first part focuses on identifying the barriers faced by poor students. In this chapter, the opinions of researchers on this subject were quoted, and their conclusions were discussed from different perspectives. The problems of poor children were divided into those concerning the physical and psychological sphere. The division into troubles with which poor children have to come into contact in the school and home environment is also specified. In the first chapter there is also a short description of the scale of poverty in Poland. The second part of the work contains the definition of research objectives and a description of the tools used to implement them. It also contains descriptions of environments whose representatives have been surveyed and the characteristics of individual schools and classes. Subsequent fragments are devoted to the analysis and interpretation of the results of research resulting from the conducted surveys. The last chapter is a summary of the conclusions from the whole work. In reference to them, a series of lessons was created, consisting of three lesson scenarios and one project, attached to the work along with its discussion.