Tytuł pozycji:
Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej
The work is divided into three chapters. The first one is entitled "Why is the memory of the Holocaust so important?" - the meaning of the memory of the Holocaust is explained in it. The second chapter contains information strictly on the remembrance of the Holocaust in the educational activity of a Polish teacher at a primary school. The arguments for the need to teach this topic are cited. In the next subsection you can read about didactic publications and learning opportunities in a different place than a school. The last part of this chapter are descriptions, comments and didactic suggestions regarding books for children and young people thematically related to the Jewish culture and history.The next chapter is devoted to research - it contains a description of the pilot research project and sub-chapters presenting the main research part: research goals and tools, discussion of their environment, analysis of results and ending reflections.The last chapter is a proposal of a series of lessons that have been held in one of Krakow's primary schools. The contents included in it are a response to the diagnosed deficiencies in the knowledge and skills of the students surveyed.
Praca jest podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy nosi tytuł „Dlaczego pamięć o Holokauście jest tak ważna?” – zostaje w nim wyjaśniony sens pamięci o Zagładzie. Drugi rozdział zawiera informacje dotyczące stricte pamięci o Holokauście w działalności edukacyjnej nauczyciela polonisty w szkole podstawowej. Zostają przytoczone argumenty przemawiające za potrzebą nauczania tego tematu. W kolejnym podrozdziale można przeczytać o publikacjach dydaktycznych i możliwościach nauki w innym miejscu niż szkoła. Ostatnią część tego rozdziału stanowią opisy, komentarze i sugestie dydaktyczne dotyczące książek dla dzieci i młodzieży tematycznie związanych z żydowską kulturą i historią.Kolejny rozdział poświęcony jest badaniom – zawiera opis badawczego projektu pilotażowego oraz podrozdziały przedstawiające główną część badawczą: cele i narzędzia badań, omówienie ich środowiska, analizę wyników oraz kończące ją refleksje.Ostatni rozdział jest propozycją cyklu lekcji, które zostały przeprowadzone w jednej z krakowskich szkół podstawowych. Zawarte w nim treści stanowią odpowiedź na zdiagnozowane braki w wiedzy i umiejętnościach ankietowanych uczniów.