Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Knowing way too much : a case against semantic phenomenology

Tytuł:
Knowing way too much : a case against semantic phenomenology
O zbyt wielkiej wiedzy : argument przeciw fenomenologii semantycznej
Autorzy:
Posłajko, Krzysztof
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Springer
Słowa kluczowe:
normatywność
rule-following
semantic phenomenology
self-knowledge
znaczenie
meaning
fenomenologia semantyczna
samowiedza
normativity
kierowanie się regułami
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
9783319093741
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/22681  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Zwolennicy tzw. fenomenologii semantycznej twierdzą, że jesteśmy w stanie słyszeć znaczenia gdy słyszymy znaczące wypowiedzi. W niedawnym tekście Philip Goff zaproponował własną interpretację fenomenologii semantycznej, która prowadzi do konkluzji, że sceptyczny problem zaproponowany przez Saula Kripkego w jego książce o Wittgensteinie musi posiadać rozwiązanie. Moim celem jest zakwestionowanie tego poglądu, przez pokazanie, że sposób w jaki Goff pojmuje epistemologię znaczenia jest nie do pogodzenia z podstawową intuicją dotyczącą możliwości popełnienia pomyłki językowej. W konsekwencji, nie możemy orzec, że nasze doświadczenia fenomenalne reprezentują znaczenia. Wniosek brzmi: istnienie zjawisk opisywanych przez fenomenologię semantyczną jest nieistotne dla ontologicznego problemu istnienia reguł i znaczeń. Pod koniec szkicuję alternatywny obraz roli jaką odgrywa świadome doświadczenie w naszym użyciu języka.

Proponents of so called “semantic phenomenology” claim that we are able to hear meanings when we hear meaningful utterances. Recently, Philip Goff has proposed his interpretation of semantic phenomenology that leads to the conclusion that the sceptical problem posed by Saul Kripke in his Wittgenstein on rules and private language must be solvable. My aim in this chapter is to question this view by showing, that the way Goff conceives the epistemology of meanings is not compatible with the basic intuition about the possibility of linguistic error. Consequently, we cannot rightly say that our phenomenal experiences represent meanings. The conclusion is that the existence of the conscious phenomena described by semantic phenomenology is irrelevant to the ontological problem of existence of rules and meanings. At the end, I sketch analternative picture of the role played by conscious experience in our use of language.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies