Tytuł pozycji:
Rola mediów społecznościowych w działalności propagandowej i terrorystycznej ISIS
- Tytuł:
-
Rola mediów społecznościowych w działalności propagandowej i terrorystycznej ISIS
The role of social media in propaganda and terrorist actions of ISIS
- Autorzy:
-
Idlin, Marie
- Słowa kluczowe:
-
ISIS, Islamic State, terrorism, terrorist attack, cyberterrorism, propaganda, social media
ISIS, Państwo Islamskie, terroryzm, atak terrorystyczny, cyber-terroryzm, propaganda, media społecznościowe
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca stanowi opis i analizę roli mediów społecznościowych w działalności terrorystycznej i propagandowej Państwa Islamskiego. W pierwszym rozdziale są zawarte kluczowe pojęcia w ujęciu teoretycznym, takie jak geneza ISIS, a także definicja pojęć mediów społecznościowych, dżihadu, cyber-dżihadu, charakterystyka serwisów wykorzystywanych przez organizację terrorystyczną oraz krótka analiza działań bazujących na wiedzy o marketingu. Drugi rozdział stanowi kluczową część pracy. Skonstruowany jest z podrozdziałów o działalności propagandowej i werbunkowej Państwa Islamskiego wraz definicją cyber-terroryzmu. W tej części pracy ustalony jest profil psychologiczny rekruta, poparty przez studium przypadków z trzech europejskich państw. Omówione są reakcje społeczności międzynarodowej w stosunku do przeprowadzonych ataków terrorystycznych na terenie Francji i Niemiec oraz porwania i egzekucji dziennikarza Jamesa Foleya. W tym rozdziale została także poruszona kwestia niszczenia dziedzictwa kulturowego. W rozdziale trzecim podane są informacje o działaniach podjętych przeciwko aktywności ISIS w sieci przez podmioty państwowe, pozarządowe oraz przez serwisy społecznościowe. Opisana jest także metoda edukacji przeciwko radykalizacji oraz analiza podjętych czynności. Tę część pracy zamyka podrozdział o kwestii pokonania Państwa Islamskiego.
This work is a description and analysis of the role of social media in the terrorist and propaganda activity of the Islamic State. The first chapter consists of key terms in theoretical conceptualization, such as the origins of ISIS, the definition of social media, jihad, cyber-jihad, description of social media platforms used by jihadists and a short analysis of ISIS activity based on marketing theories. The second chapter is the crucial part of the thesis, as it contains subsections about online propaganda and recruitment activities, along with the definition of cyberterrorism. This part of the work determines the psychological profile of a recruit, along with case studies of three incidents from different European countries. Reactions of the international community in response to the terrorist attacks carried out in France and Germany, as well as to the kidnapping and execution of journalist James Foley, are described. The matter of destruction of cultural heritage by the terrorist organization is also brought up. The third chapter contains information about steps taken by governmental, non-governmental and private parties against the Islamic State’s online activities, as well as the topic of education against radicalization. The described measures are a subject of a short analysis in the next subsection. The final chapter is closed with the issue of ISIS’ defeat being brought up.