Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aggressive behaviour and intellectual disability. The perspective of theoretical approaches and empirical research

Tytuł:
Aggressive behaviour and intellectual disability. The perspective of theoretical approaches and empirical research
Zachowania agresywne a niepełnosprawność intelektualna. Perspektywa ujęć teoretycznych i badań empirycznych
Autorzy:
Bieniek, Angelika
Słowa kluczowe:
intellectual disability, aggressive behaviour
niepełnosprawność intelektualna, zachowania agresywne
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper concerns the description of the phenomenon of aggression in the context of intellectual disability. The subject of functioning of people with intellectual disabilities, specific difficulties occurring in this group and their possible connection with the emergence of aggressive behaviours were discussed. The problem analyzed in the study was the following question: What is the propensity for aggressive behaviour among people with intellectual disabilities in the light of theoretical approaches and empirical research? In order to answer such a problem, the method of secondary source analysis was used. The analysis of the data collected shows that intellectual disability is not a factor that increases the risk of aggressive behaviour. These behaviours do not have a specific dimension among people with intellectual disabilities, and their incidence is similar to that of healthy people. The emerging difficulties in the functioning of people with disabilities are not a factor causing higher frequency of aggressive behaviours in this group. It should be noted that it still happens that people with intellectual disabilities are stigmatized, but if they can count on the support of their loved ones, they are able to cope in difficult situations without being have in an inappropriate way.

Niniejsza praca dotyczy opisu zjawiska agresji w kontekście niepełnosprawności intelektualnej. Podjęto tematykę funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, występujących w tej grupie specyficznych trudności oraz ich ewentualnego związku z pojawieniem się zachowań agresywnych. Problemem analizowanym pracy było następujące pytanie: Jak przedstawia się skłonność do zachowań agresywnych wśród osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle ujęć teoretycznych i badań empirycznych? W celu udzielenia odpowiedzi na tak postawiony problem posłużono się metodą analizy źródeł wtórnych. Z analizy zebranych danych wynika wniosek, że niepełnosprawność intelektualna nie jest czynnikiem, który zwiększa ryzyko zachowań agresywnych. Zachowania te nie mają specyficznego wymiaru wśród niepełnosprawnych intelektualnie, a częstotliwość ich występowania jest podobna jak wśród osób zdrowych. Pojawiające się trudności w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością nie stanowią czynnika powodującego większą częstotliwość zachowań agresywnych w tej grupie. Należy zwrócić uwagę, że nadal zdarza się, iż osoby z niepełnosprawnością intelektualną są stygmatyzowane, jednak jeśli mogą one liczyć na wsparcie ze strony najbliższych, są one w stanie poradzić sobie w trudnych sytuacjach nie przejawiając zachowań nieprzystosowawczych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies