Tytuł pozycji:
Wizerunek polityczny kandydata na przykładzie wyborczej kampanii prezydenckiej Lecha Kaczyńskiego i Donalda Tuska z 2005 roku
- Tytuł:
-
Wizerunek polityczny kandydata na przykładzie wyborczej kampanii prezydenckiej Lecha Kaczyńskiego i Donalda Tuska z 2005 roku
The political image in the election campaign of two candidates namely Lech Kaczynski and Donald Tusk of 2005
- Autorzy:
-
Mirek, Łukasz
- Słowa kluczowe:
-
KEY WORDS: Lech Kaczyński, Donald Tusk, Law and Justice, Civic Platform, public opinion, election polls
SŁOWA KLUCZOWE: Lech Kaczyński, Donald Tusk, PiS, PO, opinia publiczna, sondaże wyborcze
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The BA thesis is concerned with the analysis of the political image of two presidential candidates in the campaign of 2005. Those two candidates, namely Lech Kaczyński and Donald Tusk, have been assessed in terms of their election pledges, attitude towards tradition, values and foreign policy. The candidates’ vision of holding the office has been presented based on the pre-election interviews and their own books containing the authors’ in-depth analysis of the abovementioned issues. Apart from the analysis of the candidates’ political image the thesis also includes the results of the research into the area of social reception, specifically social expectations towards those candidates. The analysis is mainly based on opinion polls showcasing either growth or drop in support for Kaczyński and Tusk during the respective time periods. In addition, the chapter concerned with social assessment of the candidates presents one of the political debates the presidential candidates had been engaged in. This chapter also includes the opinions of the academics, political scientists and sociologists who evaluated the manner in which the candidates had presented themselves. The result of the research presented in the BA thesis is the question about the role of opinion polls. The author’s attempt is to present the reason behind the Civic Platform candidate’s lost election, despite the fact that his opinion polls results had been better than his opponent’s. The author also endeavours to prove why the role of the opinion polls is not decisive in respect of the final victory of one of the candidates and how they try to attempt to have the opposite effect.
Niniejsza praca prezentuje nam analizę wizerunku politycznego kandydata w kampanii prezydenckiej z 2005 roku. Ocenie pod względem programu wyborczego, stosunku kandydata do tradycji, wartości czy polityki zagranicznej zostali poddani dwaj główni pretendenci do urzędu prezydenckiego, czyli Donald Tusk i Lech Kaczyński. Ich wizja prezydentury została ukazana na podstawie wywiadów przeprowadzonych przed wyborami oraz własnych książek, które dogłębnie przedstawiały powyższe problemy. Oprócz samego wizerunku w pracy została zbadana recepcja społeczna, a więc oczekiwania społeczne względem tych kandydatów. Tutaj analiza jest oparta w dużej mierze na badaniach sondażowych, które pokazywały wzrost lub spadek poparcia dla Kaczyńskiego i Tuska w poszczególnych okresach czasowych. Dodatkowo rozdział poświęcony ocenie społecznej kandydatów prezentuje nam jedną z debat politycznych stoczoną pomiędzy obydwoma pretendentami do urzędu prezydenckiego. Tutaj pojawia się również ocena ekspertów ze świata naukowego, politologów oraz socjologów, którzy poddają ocenie to w jaki sposób zaprezentował się kandydat. Konkluzją pracy staje się pytanie o rolę sondaży opinii społecznej. Autor pracy próbuje ukazać przyczynę przegranej batalii wyborczej przez lidera PO, który w badaniach opinii publicznej osiągał zdecydowanie lepsze wyniki niż jego konkurent polityczny. Stara się także wykazać to, dlaczego sondaże nie decydują o ostatecznej wygranej jednego z kandydatów a starają się przynosić efekty odwrotne do zamierzonych.